Za co odpowiada dobre biuro rachunkowe?

Mateusz Rąbalski
13.05.2021

Wszyscy przedsiębiorcy narzekają na nadmiar biurokracji oraz „papirologii” w Polsce. Narzekać można, ale niewiele to zmieni, ponieważ rozliczać trzeba się z klientami, ZUS-em i Urzędem Skarbowym. Kompleksowym rozwiązaniem jest przekazanie formalnej strony prowadzenia firmy dobremu biuru rachunkowemu. Ważne, aby podpisać umowę, która pozwoli na pociągnięcie księgowych do odpowiedzialności w razie popełnienia błędów.

Dobre biuro załatwi za nas papierkową robotę

Profesjonalne biuro rachunkowe zadba o sprawy księgowe, kadrowe, podatkowe, a także będzie reprezentowało firmę przed Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Fachowcy pomogą także w założeniu firmy i wyborze formy opodatkowania. Biuro księgowe zrobi za nas niemal wszystko w zakresie prowadzenia rozliczeń, ale nie odpowiada za zaległości podatkowe i zobowiązania.

Trzeba pamiętać, że przekazanie księgowości do biura rachunkowego wymaga zawiadomienia Urzędu Skarbowego:

  • musimy podać nazwę podmiotu,
  • należy wskazać dane kontaktowe,
  • zgłoszenie musi nastąpić w ciągu 7 dni.

Jest to bardzo ważne, ponieważ pod ten adres w razie kontroli udadzą się pracownicy skarbówki.

Umowa z biurem to podstawa ochrony

Każde biuro rachunkowe musi mieć wykupione ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Jest to pewne zabezpieczenie dla klientów. Należy mieć jednak świadomość, że zlecenie prowadzenia księgowości, spraw podatkowych czy kadrowych nie zwalnia nas z odpowiedzialności za błędy. Niestety to właściciele firm są pociągani do odpowiedzialności w razie np. wpłacenia podatku w złej wysokości. Nie ma znaczenia, że wysokość wyliczyli wynajęci do tego profesjonaliści, którzy pomylili się w naliczaniu podatku. Wynika to faktu, że za rozliczenia podatnik odpowiada swoim majątkiem i to on może ponieść konsekwencje np. finansowe. Są oczywiście sytuacje, w których pracownicy firmy rachunkowej ponoszą odpowiedzialność za swoje błędy.

Zakres tego, za co odpowiada dobre biuro rachunkowe reguluje umowa zawarta z klientem, dlatego powinna być dobrze skonstruowana. Regulacja musi zawierać pełen zakres obowiązków, zadań i odpowiedzialności. Można domagać się odszkodowania lub naprawienia szkody za nieprawidłowe wykonywanie zadań przez biuro rachunkowe. Jeżeli zadania realizowane były niedbale, nieodpowiednio, błędnie lub z rażącym naruszeniem zasad można wystąpić do sądu z pozwem. Zastosowanie tutaj ma odpowiedzialność kontraktowa regulowana przez Kodeks Cywilny (art. 471).

Odpowiedzialność karna

Możliwe jest także pociągnięcie pracowników biura do odpowiedzialności karnej za działania na szkodę firmy. Kodeks Karny w art. 303 reguluje, że wyrządzając szkodę majątkową osobie fizycznej, prawnej lub jednostce organizacyjnej niemającej osobowości prawnej podlega karze pozbawienia wolności do 3 lat. Zastosowanie ma także Kodeks Karny Skarbowy (m.in. art.9 §3).

Dodatkowo, zgodnie z Ustawą o rachunkowości, art. 77 księgowy, który nie prowadzi ksiąg rachunkowych, albo prowadzi je nieprawidłowo, podlega karze grzywny lub pozbawienia wolności do lat dwóch.

Generalnie za błędy podatkowe i rachunkowe odpowiada właściciel firmy, ale na podstawie dobrze skonstruowanej umowy może domagać się odszkodowania od nierzetelnego biura rachunkowego.

Artykuł nie stanowi porady prawnej ani nie jest opinią prawną.

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie