Opakowania w e-commerce - na co zwrócić uwagę handlując przez internet

Mariusz Siwko
12.05.2021

Opakowanie opakowaniu nierówne: choć wydają się być one kwestią drugoplanową, w e-commerce zyskują na znaczeniu. Z jednej strony muszą być funkcjonalne, wygodne, bezpieczne. Z drugiej - powinny wpisywać się w trendy ekologiczne. A z trzeciej? Ważna jest też cena przesyłek, które dostarczy firma kurierska.

Dobre opakowanie jest ważne w kontekście zabezpieczenia zawartości; kurier, który podejmie dane zlecenie musi mieć oczywiście pewność, że karton zabezpieczający dany towar nie rozpadnie się jak symboliczny domek z kart. Stąd dążenie np. do tego, by szczególnie w bardziej rozwiniętych projektach e-commerce stosować opakowania lepszej jakości - często związane z wyższą gramaturą zastosowanego materiału.

Istnieją nawet systemy - takim dysponuje np. DS Smith - które przeznaczone są do testowania wytrzymałości danego opakowania w kontekście łańcucha dostaw w e-commerce. W ten sposób kartony analizowane są pod kątem pięciu kluczowych faz potencjalnego ryzyka. To upadek, wstrząs, uderzenie, zgniecenie i ciągle potrząsanie towarem. W ten sposób firma odwzorowuje to, co może czekać karton zawierający towar zakupiony przez internet.

Nie jest to przypadek. Dla firm jakość opakowania odgrywa coraz większe znaczenie -  szczególnie dotyczy to np. elektroniki użytkowej. Choć powszechnie stosowane są wypełniacze, firmy zwracają rosnąca uwagę na to, z czego wykonana jest dana paczka - szczególnie jeśli ma przetrwać np. kilkadziesiąt punktów przeładunkowych. To również priorytet dla wiodących firm kurierskich - od DHL po DPD.

Ekologia a opakowania handlowe

Ciekawym trendem na rynku jest dążenie do tego, by przesyłki kurierskie doręczane były w opakowaniach, które są zgodne z trendami środowiskowymi. Kiedy w 2020 r. analizowano oczekiwania klientów z największych państw Europy, aż ponad 80 proc. badanych przyznało, że jest skłonnych kupować w tych sklepach, które stosują możliwie jak najmniej materiałów do stworzenia opakowania. Innymi słowy - ekologia odgrywa tu szczególną rolę. Aż 30 proc. respondentów przyznało, że zrezygnowało w przeszłości z zakupu określonego towaru tylko dlatego, że uwagę zwraca niezbyt ekologiczne podejście do logistyki - w tym do zapakowania paczki. Co ciekawe, badania te wskazują również, że ok 40 proc. badanych czuje się winnych, iż zamawiane lub wysyłane towary są niezgodne z tymi standardami - np. zawierają bardzo wiele sztucznych, plastikowych wypełniaczy zabezpieczających przesyłki.

Opakowania przyszłości w e-handlu

Co czeka branżę opakowań w kontekście sektora e-commerce? Przed wszystkim można zakładać rosnące znaczenie recyklingu. Pozwoli to nie tylko ograniczyć zużycie surowców i dwutlenku węgla, ale też obniżyć koszty - używane kartonu jako opakowania tylko jeden raz po to, by wyrzucić go na śmieci mija się z celem. Można więc zakładać, że firmy mające szczególnie duże sklepy internetowe stworzą z ekologicznych pudełek ważny element swojego marketingu - pozytywny przekaz będzie zdecydowanym elementem wyróżniającym je na rynku. Możliwe są też formy zastępowania typowych sztucznych wkładek np. rozwiqzaniami tekturowymi. Zabezpieczeniem dla sprzętu elektronicznego nie musi być bowiem zestaw dmuchanych kulek czy folia, ale np. odpowiednio skonstruowana tektura dobrana idealnie do wymiarów danego przedmiotu.

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie