Jak znaleźć dobrego pracownika?

Mateusz Rąbalski
28.09.2021

Każdy rekruter wie, że znalezienie kompetentnego pracownika nie należy do prostych zadań. Im bardziej danej firmie zależy na wydajnej kadrze, tym trudniej wytypować osoby, które do niej dołączą. Na czym polega ten problem? Z jakimi trudnościami borykają się działy rekrutacji?

Rynek pracy zmienia się dynamicznie. Co za tym idzie, rosną wymagania – zarówno ze strony pracodawców, jak i pracowników. Łatwo to zrozumieć, zważywszy, że kilka czy kilkanaście godzin dziennie poświęcamy na wykonywanie obowiązków. Dla zatrudnionych liczy się nie tylko wynagrodzenie, lecz również atmosfera w miejscu pracy oraz podejście szefostwa. Minęły czasy, gdy w jednej firmie można było doczekać emerytury. Dziś pracownik migruje między przedsiębiorstwami, szukając najlepszej dla siebie opcji. Póki jej nie znajdzie, będzie w trybie gotowości do zmiany stanowiska, a często i samej firmy.

Jak wybrać odpowiednią osobę?

W przeszłości poszukiwanie nowej osoby do zespołu polegało głównie na przesłaniu oferty do urzędu pracy, ewentualnie wywieszeniu w odpowiednim miejscu ogłoszenia o naborze. Sprawdzała się też tzw. poczta pantoflowa oraz polecenia znajomych. Współcześnie główną rolę przy wyszukiwaniu kandydatów odgrywa Internet. Z tego powodu informacja o wakacie musi być umiejętnie opracowana. Jeśli będzie zbyt lakoniczna, zgłosi się wielu chętnych, którzy nie spełniają wymagań. W odwrotnej sytuacji (zbyt szczegółowa oferta, ze zbyt obszerną listą wymagań) rekruterzy mogą długo czekać na właściwą osobę.

Aby ułatwić sobie poszukiwania pracownika, trzeba doprecyzować komunikat o wolnej posadzie. Musi być dopasowany do branży. Kilkukrotne wystawienie ogłoszenia w niezmienionej postaci powinno skłonić rekrutera do przemyślenia jego formy.

Poszukiwania pracownika w sieci oraz poza nią

Informację o naborze można zamieścić na portalach poświęconych pracy, a także na stronie internetowej firmy oraz w jej mediach społecznościowych. Inny sposób to udział w targach pracy – to znakomita opcja dla młodych ludzi, często świeżo upieczonych absolwentów.

Jeżeli przedsiębiorstwu zależy na doświadczonym pracowniku, lepszym rozwiązaniem może być rekrutacja spośród zatrudnionych w firmie osób. Po wytypowaniu kandydata szefostwu odpada istotny czynnik – szkolenie. Członek zespołu wie, jakie zasady panują w firmie. Do tego często musi poznać jedynie niuanse związane z nowymi obowiązkami. Ten wariant pozwala na zaoszczędzenie czasu szkoleniowców. Co za tym idzie, na szybsze rozpoczęcie pracy przez zatrudnionego, który zmienił stanowisko.

Darmowy serwis ogłoszeniowy – przepis na sukces

Osoby poszukujące pracy najczęściej regularnie przeglądają portale z ogłoszeniami. Warto wystawić ofertę na popularnych stronach, a także na mniej znanych. Przy czym rozsądniej będzie postawić na przejrzyste, dopracowane portale, takie jak np. dryg.pl, niż zamieszczać ogłoszenie na dziesiątkach nieprofesjonalnych serwisów, gdzie najprawdopodobniej nikt go nie znajdzie.

W bezpłatnym serwisie można zamieścić dokładny opis stanowiska, wymagań, które powinien spełniać potencjalny kandydat czy oferowane mu warunki. Lepiej skorzystać z tego rozwiązania, ponieważ znacznie przyspieszy okres oczekiwania na nowego pracownika.

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.