Etyczne zachowania w biznesie: najlepsze przykłady

Mateusz Nowak
11.08.2020

Etyka w biznesie wydaje się być pojęciem archaicznym, wręcz infantylnym. W końcu w prowadzeniu firmy zawsze chodzi o to samo – o zarabianie pieniędzy. Nie brakuje przedsiębiorców, którzy robią to po trupach, nie licząc się z nikim, kręcąc, oszukując, nie dbając o klientów czy współpracowników. Nie warto jednak iść tą drogą, bo jest bardzo niebezpieczna i może się skończyć poważnymi problemami prawnymi. Dużo lepszym wyborem będzie natomiast prowadzenie biznesu w sposób etyczny. Co to oznacza w praktyce? Kilka najlepszych przykładów etyki w biznesie wymieniamy w naszym poradniku.

Terminowe regulowanie płatności

Jest podstawą biznesowej etyki. Nie ma mowy o uczciwym prowadzeniu biznesu, jeśli pozwalamy sobie na opóźnianie płatności czy wręcz unikanie wypłaty należnych pieniędzy np. za dostarczony towar czy wykonaną usługę. Niestety, w polskich warunkach dość rzadko zdarza się, aby przedsiębiorcy sumiennie wywiązywali się ze swoich obowiązków względem kontrahentów. Jest to główny powód, dla którego w naszym biznesie tak trudno o zaufanie i dobre relacje.

Uczciwe prezentowanie oferty

Etyka w biznesie musi się przejawiać nie tylko w stosunku do kontrahentów, pracowników i partnerów handlowych, ale także klientów. Właściciel firmy chcący budować odpowiedzialny wizerunek nie może sobie pozwalać na to, aby naginać fakty, ukrywać istotne elementy oferty czy tym bardziej świadomie wprowadzać klientów w błąd. Jeśli publikujesz ofertę na przykład na firmowej stronie www, to zadbaj o jej atrakcyjny, ale jednocześnie rzetelny i wyczerpujący opis.

Wypłacanie pensji adekwatnych do wkładu pracy i kwalifikacji

Nie można mówić o etycznym prowadzeniu biznesu, jeśli osoby, które stanowią jego fundament, czują frustrację z powodu bardzo niskich wynagrodzeń. Pracodawca powinien dbać o sukcesywny wzrost pensji, a także o uczciwe zasady ich ustalania. W grę powinny wchodzić wyłącznie kompetencje pracowników oraz ich zaangażowanie. Nie zapominamy również o elementach pozapłacowych, czyli np. organizowaniu eventów dla pracowników, co przekłada się na poprawę atmosfery w zespole.

Niezaniżanie stawek

Przykładem nieetycznego działania w biznesie jest dumping cenowy. To taktyka, na której wszyscy tracą, dlatego należy jej za wszelką cenę unikać. Zaniżanie stawek chwilowo przynosi efekty, bo firma pozyskuje dużo klientów. Musisz jednak mieć na uwadze, że zawsze pojawi się ktoś, kto zaoferuje jeszcze niższe ceny – tak nakręca się wojna cenowa, która uniemożliwia firmom organiczny rozwój.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.