Wyróżnikiem naszych czasów jest mnogość docierających do nas każdego dnia informacji. Nowe informacje są nam nieustannie dostarczane w Internecie – obecnie bardzo często ma to miejsce w czasie rzeczywistym. Ogromna ilość wiadomości powoduje, że coraz częściej staramy się dokonywać ich selekcji i wybierać te kanały, które dostarczają wyłącznie wysokiej jakości wiedzę. Takie zmieniające się podejście do informacji sprawia, że coraz większą popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju webinary prowadzone przez ekspertów z danej dziedziny. W artykule przedstawiamy definicję webinaru, wskazujemy możliwości jego wykorzystania, omawiamy podstawowe zalety tego formatu a także podpowiadamy dlaczego warto uczestniczyć w seminariach online.
Webinar to rodzaj internetowego szkolenia (seminarium) wykorzystującego transmisję audio-wideo na żywo. Jest to zatem element video learningu i aktualnie jeden z popularniejszych formatów szkoleniowych, zapewniający uczestnikom nowoczesne warunki do nauki. Webinar często określany jest również mianem szkolenia online, transmisji online, konferencji internetowej czy e-szkoleniem.
Uczestnictwo w webinarze może być darmowe (uczestnictwo w darmowych webinarach często wiąże się jednak z koniecznością dokonania rejestracji i podania swojego adresu e-mail, który następnie zostanie dopisany do bazy mailingowej organizatora) lub płatne.
Poza dostarczaniem wiedzy, podstawową zaletą webinarów jest ich interaktywność – uczestnicy takiego seminarium online mają możliwość zadawania organizatorom pytań czy wysyłania i odbierania informacji w czasie rzeczywistym (real-time) bez konieczności przebywania w tym samym miejscu.
Webinar to świetne narzędzie e-learningowe, ponieważ może przyjąć formę zarówno pokazu slajdów jak czy też wideo na żywo. Nic nie stoi na przeszkodzie aby podczas transmisji prowadzący korzystał z takich pomocy jak white board czy flip chart do prezentacji przygotowanych przez siebie wykresów i notatek.
Ten format można z powodzeniem wykorzystywać do prowadzenia przez nauczycieli i korepetytorów lekcji online, wykładów dla studentów czy szkoleń pracowniczych. Webinary wykorzystywane są również do organizacji międzynarodowych konferencji naukowych a ostatnio nawet zdalnej obrony pracy magisterskiej.
Wiele firm korzysta z webinarów by dzielić się swoją wiedzą, nawiązywać relacje z nowymi klientami oraz budować wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Prowadzenie seminarium online daje im również okazję do dokładnego zaprezentowania swojego produktu szerokiemu gronu odbiorców, pozyskania nowych leadów oraz rozbudowy bazy mailingowej. Jak zatem widać, webinary są chętnie wykorzystywane zarówno w edukacji jak i biznesie.
Mówiąc wprost - webinary to źródło wiedzy. Często jest to wiedza specjalistyczna i wysokiej jakości. Wielu twórców nie pobiera opłat za uczestnictwo w webinarze. Dzieje się tak, gdyż organizatorzy szkoleń online są świadomi potencjału i popularności tego formatu. Zależy im na zaprezentowaniu się w roli eksperta i znawcy danego zagadnienia oraz na promocji swojej osoby czy marki.
Seminaria online o wysokiej zawartości merytorycznej cieszą się większym zainteresowaniem i przyciągają szersze grono odbiorców. Korzyści z webinarów są obopólne – organizator zwiększa swoją rozpoznawalność i buduje swoją pozycję eksperta a odbiorcy mają dostęp do wysokiej jakości informacji, i to bez konieczności wychodzenia z domu.
Webinary pozwalają oszczędzać czas i pieniądze, które w przypadku szkoleń stacjonarnych przeznaczane są na dojazdy czy wynajem sali szkoleniowej. Organizator jest w stanie dotrzeć ze swoim przekazem do tysięcy osób na całym świecie.
W Internecie można znaleźć liczne platformy poświęcone webinarom i ich twórcom. Na szczególną uwagę zasługują jednak serwisy, które prowadzą tzw. kalendarz webinarów, tj. zestawienie nadchodzących seminariów online. W Polsce jednym z popularniejszych serwisów tego typu jest niewątpliwie Blabber, który posiada rozbudowany kalendarz wydarzeń online. Kalendarz pozwala znaleźć nadchodzące wydarzenie (webinar, stream, szkolenie online) w wielu różnych kategoriach tematycznych (news, biznes i finanse, lifestyle, nauka i technologia, rozrywka, kids czy transmisje sprzedażowe). Dzięki temu zainteresowane osoby mogą w łatwy sposób znaleźć interesujący je webinar zaś organizatorzy mogą wypromować organizowane przez siebie wydarzenie.
Każdy może tworzyć webinary. Do przygotowania szkolenia online zazwyczaj wystarczy komputer z dostępem do Internetu, karta dźwiękowa, głośniki i mikrofon. Jeśli jednak na poważnie myślimy o prowadzeniu webinarów i chcemy to robić w sposób profesjonalny to warto skorzystać z dedykowanych do tego narzędzi. Poza dobrej klasy mikrofonem czy głośnikami przyda się zatem odpowiednia platforma do prowadzenia webinarów.
Spośród popularnych narzędzi warto tu wymienić platformę Click Meeting, Google Hangouts Meet czy Zoom. Wiele platform umożliwia m.in. prowadzenie płatnych webinarów, zapewnia możliwość stworzenia formularza zapisu na webinar, współdzielenie ekranu czy przejęcie kontroli nad ekranem przez uczestników. Niektóre narzędzia posiadają również opcję wgrywania plików multimedialnych (np. prezentacji i materiałów dydaktycznych dla uczestników).
Zaletą korzystania z dedykowanych platform jest często możliwość wyposażenia swojego webinaru w moderowany czat, który pozwala użytkownikom na zadawanie organizatorowi w czasie rzeczywistym pytań dotyczących omawianego materiału. Ciekawą i użyteczną funkcją przewidzianą przez dedykowane platformy jest możliwość zbierania przez organizatora opinii i komentarzy od uczestników webinaru za pomocą testów oraz ankiet.
Artykuł partnera