Z czym kojarzy Ci się słowo „franczyza”? Z siecią sklepów z radosnym płazem w logo, czy może z popularnym fast foodem? Franchising to nie tylko te dwie sieci, a w tym artykule dowiesz się, czym jest franczyza edukacyjna i dlaczego sprawdza się jako model prowadzenia biznesu. Wzbudziliśmy Twoją ciekawość? Świetnie, czytaj dalej!
Franczyza (od angielskiego słowa „franchising”) to po prostu pewien model prowadzenia biznesu. W ramach franczyzy właściciel działalności współpracuje z większą siecią, korzystając z jej wsparcia i doświadczenia. W zamian zobowiązuje się on regularnie uiszczać opłatę franczyzową i prowadzić biznes zgodnie z zasadami obowiązującymi w umowie.
Taki właściciel nazywany jest franczyzobiorcą, a sieć, z którą współpracuje, franczyzodawcą. Jest to jednak mocno ogólna definicja. Przyjrzyjmy się teraz, czym jest franczyza bezpośrednio w edukacji.
Model zasadniczo jest ten sam; największą różnicą jest rodzaj prowadzonego biznesu, który może być, na przykład:
Franczyza edukacyjna to biznes skupiony na nauczaniu. Z racji, że jest to franczyza typowo usługowa (sprzedajesz lekcje, nie chusteczki, napoje czy posiłki), bardzo często wymaga ona niższej inwestycji niż franczyzy polegające stricte na sprzedaży produktów. Jeśli zaś chodzi o rodzaj wsparcia ze strony franczyzodawcy, jest on mniej więcej ten sam—sieć wspiera właściciela biznesu swoimi narzędziami, doświadczeniem, działaniami marketingowymi lub szkoleniami; dodatkowo, w przypadku franczyzy edukacyjnej, do wsparcia możemy zaliczyć również udostępniania gotowych materiałów edukacyjnych.
Franczyzy można podzielić na dwa rodzaje: twarde i miękkie. Jest to o tyle ważne, że rodzaj franczyzy determinuje poziom swobody i niezależności franczyzobiorcy.
Franczyza miękka jest modelem dominującym wśród franczyz edukacyjnych. Cechuje się ona wysokim poziomem swobody. W tym wypadku franczyzobiorca prowadzi działalność pod szyldem większej sieci, jednak ta nie ingeruje zbyt mocno w to, w jaki sposób funkcjonuje firma.
Franczyza twarda to model, w którym właściciel biznesu ma o wiele mniej swobody. Większość aspektów działalności uregulowana jest w umowie franczyzowej, tym samym decyzyjność franczyzobiorcy jest minimalna.
Nie oznacza to, że nie masz żadnego wpływu na swój biznes, w końcu to nadal Ty rozwiązujesz sprawy kadrowe czy administracyjne; niemniej jednak, we franczyzie twardej nie możesz, na przykład, wybrać aranżacji lokalu, czy też działać w miarę autonomicznie.
Wiesz już, czym jest franczyza edukacyjna; w takim razie przejdźmy do korzyści i wyzwań związanych z prowadzeniem takiego rodzaju biznesu. Poniżej znajdziesz dwie listy, w których wypunktowaliśmy najważniejsze plusy i minusy!
Franczyzy mają dużo złej sławy, gdyż te najpopularniejsze są franczyzami twardymi. Jednak w edukacji spotkasz się głównie z franczyzami miękkimi, które są naprawdę wartościowe i po prostu mają sens!
Weźmy na celownik franczyzy szkół językowych w Polsce. Cała branża dąży właśnie do tego modelu, a właściciele już funkcjonujących szkół często decydują się na przejście pod szyld większej sieci. Wynika to z łatwości, z jaką większe marki przyciągają uczniów, ale również z o wiele mniejszego zakresu działań marketingowych: jako franczyzobiorca, nie musisz przejmować się SEO, prowadzeniem strony internetowej, czy aktywnością w social media.
Tym samym, wiedząc, czym jest franczyza w edukacji, uważamy, że jest ona świetnym wyborem i gorąco polecamy ją tym, którzy marzą o założeniu własnej szkoły językowej, szkółki piłkarskiej czy innej działalności skupionej na nauczaniu!
Informacja prasowa