Czym jest franczyza edukacyjna? Czy warto na nią postawić?

Jerzy Biernacki
24.09.2024

Z czym kojarzy Ci się słowo „franczyza”? Z siecią sklepów z radosnym płazem w logo, czy może z popularnym fast foodem? Franchising to nie tylko te dwie sieci, a w tym artykule dowiesz się, czym jest franczyza edukacyjna i dlaczego sprawdza się jako model prowadzenia biznesu. Wzbudziliśmy Twoją ciekawość? Świetnie, czytaj dalej!

Czym jest franczyza w edukacji?

Franczyza (od angielskiego słowa „franchising”) to po prostu pewien model prowadzenia biznesu. W ramach franczyzy właściciel działalności współpracuje z większą siecią, korzystając z jej wsparcia i doświadczenia. W zamian zobowiązuje się on regularnie uiszczać opłatę franczyzową i prowadzić biznes zgodnie z zasadami obowiązującymi w umowie.

Taki właściciel nazywany jest franczyzobiorcą, a sieć, z którą współpracuje, franczyzodawcą. Jest to jednak mocno ogólna definicja. Przyjrzyjmy się teraz, czym jest franczyza bezpośrednio w edukacji.

Model zasadniczo jest ten sam; największą różnicą jest rodzaj prowadzonego biznesu, który może być, na przykład:

  • szkołą językową,
  • szkołą robotyki (niezwykle popularne ostatnimi czasy),
  • szkółką sportową (np. piłkarską).

Franczyza edukacyjna to biznes skupiony na nauczaniu. Z racji, że jest to franczyza typowo usługowa (sprzedajesz lekcje, nie chusteczki, napoje czy posiłki), bardzo często wymaga ona niższej inwestycji niż franczyzy polegające stricte na sprzedaży produktów. Jeśli zaś chodzi o rodzaj wsparcia ze strony franczyzodawcy, jest on mniej więcej ten sam—sieć wspiera właściciela biznesu swoimi narzędziami, doświadczeniem, działaniami marketingowymi lub szkoleniami; dodatkowo, w przypadku franczyzy edukacyjnej, do wsparcia możemy zaliczyć również udostępniania gotowych materiałów edukacyjnych.

Rodzaje franczyzy

Franczyzy można podzielić na dwa rodzaje: twarde i miękkie. Jest to o tyle ważne, że rodzaj franczyzy determinuje poziom swobody i niezależności franczyzobiorcy.

Czym jest franczyza miękka?

Franczyza miękka jest modelem dominującym wśród franczyz edukacyjnych. Cechuje się ona wysokim poziomem swobody. W tym wypadku franczyzobiorca prowadzi działalność pod szyldem większej sieci, jednak ta nie ingeruje zbyt mocno w to, w jaki sposób funkcjonuje firma.

Czym jest franczyza twarda?

Franczyza twarda to model, w którym właściciel biznesu ma o wiele mniej swobody. Większość aspektów działalności uregulowana jest w umowie franczyzowej, tym samym decyzyjność franczyzobiorcy jest minimalna. 

Nie oznacza to, że nie masz żadnego wpływu na swój biznes, w końcu to nadal Ty rozwiązujesz sprawy kadrowe czy administracyjne; niemniej jednak, we franczyzie twardej nie możesz, na przykład, wybrać aranżacji lokalu, czy też działać w miarę autonomicznie.

Plusy i minusy prowadzenia franczyzy

Wiesz już, czym jest franczyza edukacyjna; w takim razie przejdźmy do korzyści i wyzwań związanych z prowadzeniem takiego rodzaju biznesu. Poniżej znajdziesz dwie listy, w których wypunktowaliśmy najważniejsze plusy i minusy!

Korzyści prowadzenia franczyzy edukacyjne

  • Wsparcie metodyczne,
  • wsparcie marketingowe (część działań prowadzona jest przez franczyzodawcę),
  • gotowe materiały edukacyjne,
  • gotowe materiały marketingowe,
  • bogate know-how i sprawdzona kultura organizacyjna,
  • wsparcie administracyjne:
    • prawo,
    • kadry,
    • finanse,
  • dostęp do narzędzi IT, np.
    • elektronicznych systemów administracji kadrami,
    • e-dzienników,
    • platform i aplikacji edukacyjnych,
    • e-fakturowania,
  • niższe wstępne koszta inwestycji.

Wyzwania związane z prowadzeniem franczyzy

  • Miesięczna opłata franczyzowa,
  • opłaty wstępne (nie zawsze obowiązują, zależy od franczyzobiorcy!),
  • mniejsza swoboda prowadzenia biznesu,
  • konieczność przestrzegania określonych w umowie zasad prowadzenia biznesu,
  • długoterminowe zobowiązanie.

Czy warto wybrać franczyzę edukacyjną?

Franczyzy mają dużo złej sławy, gdyż te najpopularniejsze są franczyzami twardymi. Jednak w edukacji spotkasz się głównie z franczyzami miękkimi, które są naprawdę wartościowe i po prostu mają sens!

Weźmy na celownik franczyzy szkół językowych w Polsce. Cała branża dąży właśnie do tego modelu, a właściciele już funkcjonujących szkół często decydują się na przejście pod szyld większej sieci. Wynika to z łatwości, z jaką większe marki przyciągają uczniów, ale również z o wiele mniejszego zakresu działań marketingowych: jako franczyzobiorca, nie musisz przejmować się SEO, prowadzeniem strony internetowej, czy aktywnością w social media.

Tym samym, wiedząc, czym jest franczyza w edukacji, uważamy, że jest ona świetnym wyborem i gorąco polecamy ją tym, którzy marzą o założeniu własnej szkoły językowej, szkółki piłkarskiej czy innej działalności skupionej na nauczaniu!

Informacja prasowa

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie