Automat sprzedający do firmy – dlaczego warto w to zainwestować?

Jerzy Biernacki
11.06.2021

Automaty sprzedające jedzenie czy napoje (w tym kawę i herbatę) stały się już standardowym elementem wyposażenia budynków użyteczności publicznej. Znajdziemy je w urzędach, szpitalach, szkołach, na basenach, dworcach, lotniskach czy uczelniach wyższych. Na ustawienie takiego automatu decyduje się również coraz więcej prywatnych przedsiębiorstw – i pod kilkoma względami jest to bardzo dobry pomysł. Dowiedz się, dlaczego warto wynająć automat sprzedający do firmy.

Historia automatów sprzedających

Pierwsze tego typu automaty pojawiły się na rynku już w latach 80. XIX wieku w Londynie, gdzie wykorzystywano je do sprzedaży pocztówek. Z kolei w Stanach Zjednoczonych pierwotną funkcją automatów było sprzedawanie gumy do żucia. Prawdziwy rozkwit vendingu (to ogólna nazwa idei automatyzacji sprzedaży drobnych produktów) nastąpił w latach 60. XX wieku, kiedy to w krajach Zachodu masowo zaczęło przybywać maszyn oferujących zimne i ciepłe napoje.

W Polsce vending ma znacznie krótszą tradycję. Pierwsze automaty pojawiły się w naszym kraju dopiero na początku lat 90. XX wieku, kiedy rodziła się prywatna przedsiębiorczość. Dziś ta branża działa bardzo prężnie, mamy ogromny wybór automatów, w tym oferujących dość niestandardowe rzeczy, jak zdrowe przekąski czy produkty konopne. W wielu krajach (np. w Czechach) maszyny vendingowe sprzedają także… złoto.

Popularyzacja vendingu spowodowała, że obecnie mnóstwo firm rozważa wynajem automatów sprzedających. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie, ponieważ przedsiębiorca czy zarządca budynku nie ponosi wysokiego kosztu początkowego oraz zapewnia sobie stałą obsługę serwisową maszyny, w tym regularne uzupełnianie asortymentu.

Automat vendingowy w Twojej firmie? Sprawdź zalety

Automaty doskonale sprawdzają się wszędzie tam, gdzie przez cały dzień – pisząc potocznie – przewija się wiele osób. Idealnym przykładem będzie tutaj prywatna firma zatrudniająca kilkunastu czy kilkudziesięciu pracowników, ale też wynajmująca budynek biurowy zewnętrznym przedsiębiorstwom lub oferująca przestrzeń coworkingową.

Poniżej wymieniamy 5 najważniejszych korzyści wynikających z umieszczenia automatu sprzedającego w budynku firmowym:

  1. Stały dostęp do napojów i przekąsek (w tym zdrowych) – dzięki temu pracownicy nie muszą wychodzić z biura na lunch, co oszczędza sporo czasu i poprawia efektywność wykorzystania dnia roboczego. Pracownicy nie są głodni, dzięki czemu łatwiej jest im się skupić na swoich obowiązkach.
  2. Atrakcyjny benefit – warto rozważyć zaoferowanie pracownikom darmowych przekąsek i napojów z automatu, co może stanowić element wynagrodzenia pozapłacowego i zwiększyć atrakcyjność pracodawcy.
  3. Niskie koszty – automat sprzedający jest doskonałą alternatywą chociażby dla firmowego bufetu, znacznie tańszą i mniej kłopotliwą w utrzymaniu. Przedsiębiorca nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów związanych z obsługą procesu sprzedaży czy serwisem maszyny.
  4. Wzrost wydajności – dzięki temu, że pracownicy mają łatwy i szybki dostęp do przekąsek oraz napojów nie muszą opuszczać swoich stanowisk na dłuższy czas, ich przerwy są krótsze, chętniej też zostają w firmie po godzinach, aby nadrobić ewentualne zaległości.
  5. Wzmocnienie relacji w zespole – automaty sprzedające mogą stać się centrum życia firmy, podobnie jak kuchnia. To przy nich pracownicy gromadzą się w ciągu dnia, mogą ze sobą porozmawiać, a to zawsze poprawia relacje (patrz popularny swego czasu serial „Camera Cafe”).

Automaty sprzedające są przydatnym elementem wyposażenia nie tylko biur, ale też magazynów, hal produkcyjnych czy placów budowy – szczególnie, gdy w okolicy nie ma żadnego sklepiku lub baru. Z całą pewnością warto wziąć to rozwiązanie pod uwagę i traktować je w kategorii inwestycji w rozwój biznesu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.