W obliczu ogromnych trudności ze znalezieniem pracowników etatowych coraz więcej firm rozważa skorzystanie z opcji outsourcingu pracowniczego. Jest to usługa świadczona przez biura pośrednictwa pracy, które delegują pracowników tymczasowych do zakładów klientów. Brzmi świetnie i rzeczywiście takie rozwiązanie niesie ze sobą liczne korzyści. Trzeba sobie natomiast zdawać sprawę z tego, że pracownicy tymczasowi mogą być dość problematyczni dla firmy. Kilka przykładów znajdziesz w naszym poradniku.
Nie jest to oczywiście regułą, natomiast trzeba się liczyć z ryzykiem, że pracownicy tymczasowi nie będą karnie wykonywać wszystkich poleceń – w końcu formalnie nie są pracownikami Twojej firmy. Może to prowadzić do niepotrzebnych konfliktów, również w zespole pracowników etatowych, niezadowolonych z faktu, że firma sięga po posiłki z zewnątrz.
Nie oszukujmy się: pracownicy tymczasowi to w większości osoby, którym bardzo trudno jest się odnaleźć na rynku pracy i nie potrafią na własną rękę znaleźć zatrudnienia. Praca tymczasowa jest dla nich raczej odskocznią od życia na zasiłku czy alternatywą dla czerpania korzyści z systemu opieki socjalnej. To nie jest dobra motywacja do pracy.
Decydując się na skorzystanie z pracowników tymczasowych nie możesz oczekiwać, że zespół Twojej firmy wzmocnią wysokiej klasy specjaliści. W zdecydowanej większości przypadków będą to osoby nieposiadające żadnych konkretnych kwalifikacji, wymagające przyuczenia do wykonywania określonego zawodu, także na zupełnie podstawowym poziomie (np. obsługa narzędzi).
Jeśli liczysz na to, że pracownicy tymczasowi będą się utożsamiać z Twoją firmą i wpłynie to pozytywnie na ich morale, to nie bylibyśmy aż takimi optymistami. Tacy pracownicy zwykle w ciągu roku pracują w kilku czy kilkunastu różnych zakładach, często wręcz nie do końca wiedząc, kim jest klient zatrudniającej ich agencji.
To poważny problem, na który narzeka wiele firm korzystających z usługi outsourcingu pracowniczego. Jeśli chcesz uniknąć dużej rotacji (bardzo problematycznej w kontekście przyuczania pracowników), to powinieneś zastrzec to już na etapie podpisywania umowy z agencją pośrednictwa pracy.