Pracownicy tymczasowi – sprawdź, jakie mogą być z nimi problemy

Jerzy Biernacki
01.08.2022

W obliczu ogromnych trudności ze znalezieniem pracowników etatowych coraz więcej firm rozważa skorzystanie z opcji outsourcingu pracowniczego. Jest to usługa świadczona przez biura pośrednictwa pracy, które delegują pracowników tymczasowych do zakładów klientów. Brzmi świetnie i rzeczywiście takie rozwiązanie niesie ze sobą liczne korzyści. Trzeba sobie natomiast zdawać sprawę z tego, że pracownicy tymczasowi mogą być dość problematyczni dla firmy. Kilka przykładów znajdziesz w naszym poradniku.

Niesubordynacja

Nie jest to oczywiście regułą, natomiast trzeba się liczyć z ryzykiem, że pracownicy tymczasowi nie będą karnie wykonywać wszystkich poleceń – w końcu formalnie nie są pracownikami Twojej firmy. Może to prowadzić do niepotrzebnych konfliktów, również w zespole pracowników etatowych, niezadowolonych z faktu, że firma sięga po posiłki z zewnątrz.

Niska motywacja do pracy

Nie oszukujmy się: pracownicy tymczasowi to w większości osoby, którym bardzo trudno jest się odnaleźć na rynku pracy i nie potrafią na własną rękę znaleźć zatrudnienia. Praca tymczasowa jest dla nich raczej odskocznią od życia na zasiłku czy alternatywą dla czerpania korzyści z systemu opieki socjalnej. To nie jest dobra motywacja do pracy.

Niskie kwalifikacje

Decydując się na skorzystanie z pracowników tymczasowych nie możesz oczekiwać, że zespół Twojej firmy wzmocnią wysokiej klasy specjaliści. W zdecydowanej większości przypadków będą to osoby nieposiadające żadnych konkretnych kwalifikacji, wymagające przyuczenia do wykonywania określonego zawodu, także na zupełnie podstawowym poziomie (np. obsługa narzędzi).

Brak więzi z firmą

Jeśli liczysz na to, że pracownicy tymczasowi będą się utożsamiać z Twoją firmą i wpłynie to pozytywnie na ich morale, to nie bylibyśmy aż takimi optymistami. Tacy pracownicy zwykle w ciągu roku pracują w kilku czy kilkunastu różnych zakładach, często wręcz nie do końca wiedząc, kim jest klient zatrudniającej ich agencji.

Spora rotacja pracowników

To poważny problem, na który narzeka wiele firm korzystających z usługi outsourcingu pracowniczego. Jeśli chcesz uniknąć dużej rotacji (bardzo problematycznej w kontekście przyuczania pracowników), to powinieneś zastrzec to już na etapie podpisywania umowy z agencją pośrednictwa pracy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie