Kiedy warto przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem?

Maciej Piwowski
10.10.2022

Rozmowa dyscyplinująca to nic przyjemnego – zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy czy bezpośredniego przełożonego. Czasami jednak nie ma innego wyboru. Przeprowadzenie takiej rozmowy może być konieczne w kilku typowych sytuacjach, które omawiamy w naszym poradniku.

Gdy zależy Ci na pracowniku

Rozmowa dyscyplinująca wcale nie musi być czymś negatywnym. W wielu przypadkach przeprowadza się ją po to, aby właśnie uniknąć poważnych problemów w relacji z pracownikiem. Jeśli bardzo zależy Ci na danym pracowniku, cenisz go, ale jednocześnie dostrzegasz popełniane przez niego błędy, to taka rozmowa może zadziałać na niego otrzeźwiająco.

Gdy widzisz, że pracownik stracił motywację

Brak motywacji do pracy to jedna z najczęstszych przyczyn spadku wydajności i rozstania z pracownikiem. Aby uniknąć takiego scenariusza warto przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą, która jednocześnie będzie okazją do poznania sytuacji pracownika, wskazania mu pewnych rozwiązań, a także zapewnienia, że firma wiąże z nim nadzieję.

Gdy pracownik ma zły wpływ na resztę zespołu

Toksyczny pracownik to bardzo poważny problem dla firmy, ponieważ demotywuje kolegów z zespołu i może nawet być powodem, dla którego inne osoby zaczną się rozglądać za nowym miejscem pracy. W takiej sytuacji nie ma na co czekać – trzeba przeprowadzić z takim pracownikiem rozmowę dyscyplinującą i przywołać go do porządku.

Gdy szukasz pretekstu, aby pozbyć się pracownika

Rozmowa dyscyplinująca może być również pierwszym krokiem na ścieżce prowadzącej do zwolnienia pracownika. Jeśli nie masz dobrego pretekstu, aby rozwiązać umowę o pracę, to w czasie rozmowy możesz wskazać pracownikowi jego błędy i zażądać ich wyeliminowania w konkretnym terminie. Oczywiście nie zapomnij o sporządzeniu protokołu z rozmowy. Jeśli pracownik się nie poprawi, to zyskasz konkretny argument przemawiający za jego zwolnieniem.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie