Jak znaleźć odpowiedniego pracownika i przeprowadzić skuteczną rekrutację? 4 najważniejsze kroki

Jerzy Biernacki
05.09.2016

W Polsce nastały takie czasy, że wiele firm ma problemy ze znalezieniem pracowników. Niskie bezrobocie oraz emigracja spowodowały, że to pracownik ma przewagę na rynku pracy. Szczególnie posiadający cenne umiejętności. Trzeba go nie tylko wyłowić, ale także skusić do podjęcia pracy w naszej firmie. Jak to zrobić? Jak przeprowadzić skuteczną rekrutację? Oto 4 najważniejsze kroki.

Krok 1 – ogłoszenie

Opublikowanie ogłoszenia o pracy jest oczywistością, choć nie zawsze ma sens. W niektórych branżach bardzo modny jest przepływ pracowników i pozyskiwanie ich z konkurencyjnych firm. Sprawdza się to w przypadku branż specjalistycznych, w których pracują ludzie o bardzo wąskich, ale unikalnych umiejętnościach.

Jeśli jednak kuszenie pracowników z innych firm okazało się nieskuteczne, konieczne będzie opublikowanie ogłoszenia. Na pewno warto je zamieścić w serwisach branżowych – ogłoszenia na portalach tematycznych są skuteczniejsze niż publikowane np. w gazecie codziennej. Zwiększa to szansę, że na rozmowę kwalifikacyjną zgłosi się osoba naprawdę zainteresowana branżą, mająca w niej jakieś doświadczenie.

Krok 2 – analiza CV

Jeśli w odpowiedzi na ogłoszenie o pracę wpłynął spory stos podań, to naturalnym jest, że firma musi wybrać spośród nich te naprawdę interesujące. Nie tylko po to, aby zaoszczędzić czas, ale też by nie dawać słabym kandydatom złudnych nadziei.

Analiza CV nie jest prosta. Szczególnie, jeśli napłynęło sporo podań od osób, których doświadczenie i umiejętności są dla firmy atrakcyjne. W takiej sytuacji trzeba się skupić na szczegółach. Warto sprawdzić, gdzie kandydat pracował ostatnio, czy robi coś poza pracą, czy angażuje się w projekty prospołeczne – to zawsze duży atut. Kluczowe jest jednak zweryfikowanie prawdziwości informacji zawartych w CV. Czasami jedyną metodą jest osobiste spotkanie z kandydatem.

Rada

Aby zawęzić krąg poszukiwań warto z góry odrzucić CV zawierające rażące błędy lub napisane w powtarzalny, sztampowy sposób. Dostarczenie „gotowca” nie świadczy dobrze o kandydacie.

Krok 3 – rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowa kwalifikacyjna to najważniejszy etap rekrutacji. Podczas spotkania z kandydatem należy przede wszystkim zweryfikować informacje zawarte w CV oraz ocenić cechy jego charakteru. Wbrew pozorom mają one bezpośredni wpływ na wydajność pracownika i współpracujących z nim ludzi. Czasami lepiej jest zrezygnować z kandydata o znakomitych referencjach, który ma wyraźnie konfliktowy charakter.

Rada

Bardzo dobrym pomysłem jest zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną specjalisty z zakresu HR i psychologii, który z łatwością wychwyci różne zachowania kandydata i oceni je pod kątem potrzeb firmy.

Krok 4 – podjęcie decyzji

Kluczowy moment, który będzie mieć wpływ na funkcjonowanie firmy. Jeśli któryś z kandydatów wyraźnie przewyższa pozostałych, to sprawa jest prosta. Gorzej, jeśli trzeba wybrać spośród kilku równorzędnych osób. Wówczas niezłym pomysłem będzie ponowne zaproszenie ich na rozmowy, tym razem konkretne, traktujące chociażby o kwestiach finansowych. Może się okazać, że tylko jeden kandydat zaakceptuje propozycję firmy.

Bardzo ważne jest także, aby o wynikach rekrutacji poinformować wszystkich kandydatów zaproszonych na rozmowy kwalifikacyjne. Jest to zachowanie kulturalne i dobrze świadczy o firmie.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie