Z badań wynika, że aż 8 na 10 pracodawców w Polsce miało problem ze znalezieniem nowych pracowników. To efekt bardzo niskiego poziomu bezrobocia, ale też rozbuchanych programów socjalnych, które zniechęcają do podejmowania zatrudnienia zwłaszcza osoby o niskich kwalifikacjach, osoby w wieku przedemerytalnym oraz kobiety w wieku rozrodczym. Żmudna, długa i kosztowna rekrutacja jest codziennością wielu firm, zwłaszcza z branży IT, usług, hotelarskiej, gastronomicznej czy produkcyjnej.
Jeśli właśnie planujesz zwiększyć zatrudnienie, w tym na przykład przyjąć pierwszych pracowników do Twojej firmy, to dowiedz się, gdzie szukać kandydatów do pracy. Omawiamy najpopularniejsze metody rekrutacji.
Dla większości przedsiębiorców jest to naturalny kierunek poszukiwań i najbardziej oczywiste źródło kandydatur. W Internecie możesz opublikować ogłoszenie na jednym z popularnych portali kariery (lub kilku), wykorzystać do tego social media, firmową stronę internetową czy portale dla freelancerów.
Bardziej kreatywnymi formami pozyskiwania kandydatów do pracy w Internecie są: udzielanie się na forach branżowych, tworzenie i publikowanie filmów rekrutacyjnych oraz wizerunkowych na YouTube i mediach społecznościowych czy tzw. buzz marketing, czyli promowanie marki pracodawcy z wykorzystaniem chociażby portali opinii.
To nieco zapomniany, a wciąż całkiem skuteczny sposób pozyskiwania kandydatów do pracy. Osobiste polecenia mogą zwiększyć szansę znalezienia wartościowych pracowników, a już na pewno w sytuacji, gdy firma nie ma powszechnie rozpoznawalnej, cenionej marki, a więc nie przyciąga najlepszych kandydatów poprzez same ogłoszenia.
Strategię poczty pantoflowej można realizować z wykorzystaniem obecnych pracowników, prosząc ich o to, aby zachwalali pracę w firmie podczas prywatnych spotkań czy realizowania zleceń wspólnie z pracownikami innych przedsiębiorstw.
Często pracodawcy na siłę próbują wzmocnić zespół osobami z zewnątrz, nie dostrzegając przy tym obecnego potencjału kadrowego. Być może warto przeanalizować dokonania pracowników, ocenić ich rozwój zawodowy, poziom zaangażowania i lojalności? Jest szansa, że w obecnym zespole znajdziesz osoby kwalifikujące się do pracy na bardziej odpowiedzialnych stanowiskach.
Zaletą rekrutacji wewnętrznej jest znaczna oszczędność czasu, a także przewidywalność – znasz już swoich pracowników i wiesz, czego możesz się po nich spodziewać.
To już propozycja dla tych pracodawców, którzy nie mają ani czasu, ani ochoty na osobiste angażowanie się w proces rekrutacyjny. Skorzystanie z usługi agencyjnej niesie ze sobą liczne korzyści, w tym:
Agencje HR są skuteczne, ponieważ wykorzystują różne metody rekrutacji, w tym te niedostępne dla samego pracodawcy – przykładem może być headhunting, czyli docieranie z ofertą bezpośrednio do najlepszych kandydatów, którzy aktualnie mają pracę i nie rozważali jej zmiany.
Urząd Pracy
Na koniec propozycja dla tych najbardziej zdesperowanych pracodawców. Urzędy Pracy nieprzypadkowo są nazywane pośredniakami – raczej nie angażują się w działania zmierzające do aktywizacji zawodowej swoich „klientów” lub są to działania pozorowane (choć oczywiście nie jest to regułą).
W efekcie w urzędzie możesz liczyć głównie na propozycję skierowania do Twojej firmy kandydatów do przyuczenia czy na płatny staż, co jest jakąś opcją. Nie licz natomiast na to, że w obecnych realiach rynkowych Urząd Pracy pomoże Ci w zatrudnieniu specjalistów.