5 podstawowych cech dobrego szkolenia dla pracowników

Mateusz Rąbalski
18.04.2016

Branża szkoleniowa ma się w naszym kraju całkiem nieźle, ale warto w tym entuzjazmie się na chwilę zatrzymać i spojrzeć z dystansu na jakość samych szkoleń. Nie jest bowiem przypadkiem to, że większość pracowników na myśl o tym, że zostaną skierowani na szkolenie, dostaje nerwicowych drgawek i tylko kombinuje, jak się z tego obowiązku wymigać. Problem nie tkwi w niskim zaangażowaniu pracowników, ale w tym, jak są prowadzone, a raczej jak nie są prowadzone szkolenia. Przygotowaliśmy dla zbiór 5 cech dobrego szkolenia dla pracowników, o których powinny pamiętać zarówno firmy szkolące, jak i wynajmujący je pracodawcy. Zapraszamy.

1. Kompetencje prowadzącego – choć jest to oczywiste, to w praktyce nadal bywa tak, że szkoleniami zajmują się osoby o zbyt wątłej wiedzy. Efekt jest taki, że nikt nie chce ich słuchać, bo takiej osobie trudno jest wypracować sobie autorytet. Jeśli młody inżynier staje przed grupą bardzo doświadczonych brygadzistów i tłumaczy im, jak mają zarządzać zespołem, to takie szkolenie jest z góry skazane na porażkę.

2. Szkolenie dzielimy na panele – szkolący, którzy mają „uniwersalną wiedzę” i nie są wybitnymi specjalistami w konkretnych zagadnieniach, nie zyskają uznania słuchaczy. Doświadczeni pracownicy szybko wyczują, że stojący przed nimi człowiek jest tylko teoretykiem. Wówczas może dojść do sytuacji, w której to szkoleni pracownicy mogą podzielić się ze szkolącym wartościowymi informacjami, a nie odwrotnie. Trzeba zwrócić na to baczną uwagę i stawiać przede wszystkim na jakość szkoleń – jeśli pracownicy przekonają się, że stojąca przed nimi osoba jest faktycznie fachowcem, dużo chętniej skupią się na podejmowanych zagadnieniach. Nie powinno dochodzić do sytuacji, w której obszerne zagadnienia szkolenia objaśnia jedna osoba. Lepszy efekt przyniesie podzielenie szkolenia na panele prowadzone przez różne osoby, ale bardzo dobrze znające podejmowany temat.

3. Charyzma – charyzmatyczny szkolący jest skarbem zarówno dla firmy, w której pracuje, jak i dla tej, w której przeprowadza szkolenie. Nikt nie będzie chciał słuchać człowieka, który czyta z kartki lub podpiera się wyuczonymi, mało znaczącymi formułkami. To musi być osoba o charakterze przywódcy, która jasno, rzeczowo i ciekawie zaprezentuje swoje kompetencje. Ważne jest, aby szkolący był praktykiem zawodu, o którym opowiada. Wówczas zyska szacunek słuchaczy i nie pojawią się zarzuty w stylu: „co on tam wie, skoro nigdy nie pracował na rusztowaniu”.

4. Ciekawy program – umiejętności praktyczne w wielu zawodach są dużo ważniejsze niż teoria, dlatego każde szkolenie powinno kłaść na nie największy nacisk. Lepiej sprawdza się formuła warsztatów, podczas których pracownicy mają konkretne zadania do wykonania. Wówczas nie zanudzimy ich wiadomościami, które mogą się im nigdy do niczego nie przydać.

5.Podejście do słuchaczy – szkolenie nie powinno mieć charakteru wykładu. Najlepiej sprawdzają się panele, w których prowadzący może mieć bezpośredni kontakt ze słuchaczami, zadawać im pytania, prosić o odpowiedzi. Jeśli szkolenie dotyczy np. podniesienia kompetencji tworzących aplikacje mobilne, to warto, aby słuchacze zaprezentowali swoje dokonania i na tych przykładach poznawali błędy, jakie popełnili. Wówczas mamy 100% pewność, że zaangażują się w szkolenie.

Szkolenia dla pracowników przeprowadza się w jakimś celu, a jest nim oczywiście podniesienie ich kwalifikacji. Firmie, która płaci za szkolenie, powinno bardzo zależeć, aby jakość i forma przekazywanej wiedzy były na najwyższym poziomie. Jeśli jest inaczej, to są to po prostu pieniądze wyrzucone w błoto.

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie