Wady prowadzenia działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu

Mariusz Siwko
05.10.2020

Większość początkujących przedsiębiorców stara się maksymalnie ograniczać koszty prowadzenia biznesu, przynajmniej do momentu, aż nie ustabilizuje się ich sytuacja finansowa. Jednym ze standardowych pomysłów na oszczędności jest prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu. Rzeczywiście, pozwala to uniknąć wydatków związanych z wynajmem biura, ale trzeba pamiętać, że takie rozwiązanie ma kilka poważnych wad. Wymieniamy je w naszym poradniku.

Problemy z work-life balance

Łączenie pracy i życia prywatnego w jednym miejscu bardzo rzadko się sprawdza – jeśli już działa, to tylko na krótką metę. Wielu przedsiębiorców już się o tym przekonało, chwaląc sobie dzień, kiedy jednak postanowili zainwestować w wynajęcie biura. Owszem, na początku może Ci się wydawać, że praca we własnym mieszkaniu jest super. Nie musisz się nigdzie spieszyć, nie tkwisz w korkach, masz zapewniony wysoki komfort i prywatność. W końcu jednak to wszystko zacznie Ci przeszkadzać.

Konflikty sąsiedzkie

Trzeba na to zwrócić uwagę w sytuacji, gdy charakter działalności gospodarczej uwzględnia możliwość przyjmowania klientów. Jest w 100% pewne, że będzie to przeszkadzać Twoim sąsiadom. Mieszkanie w założeniu nie jest biurem, a tabuny obcych ludzi kręcących się po klatce schodowej czy zastawiających miejsca parkingowe prędzej czy później zaczną działać sąsiadom na nerwy. Licz się z tym, że regulamin wspólnoty czy spółdzielni może wprost zakazywać prowadzenia działalności gospodarczej w mieszkaniu.

Straty wizerunkowe

Trudno sobie wyobrazić, aby korzystne dla przedsiębiorcy były sytuacje, w których przyjmuje on klientów we własnym mieszkaniu. Nawet jeśli Twój biznes jest prowadzony w 100% online, to na fakturze czy w dokumentach firmowych zawsze będzie widnieć prywatny adres. Uwierz, że jest bardzo duża grupa klientów, którym może to mocno przeszkadzać. Wielu przedsiębiorców wychodzi z założenia, że skoro kogoś nie stać na wynajęcie biura, to nie gwarantuje on oczekiwanej jakości i nie jest godzien zaufania. Koniecznie o tym pomyśl.

Trudności z rozliczeniem kosztów eksploatacji mieszkania na potrzeby firmy

Gdy wynajmujesz biuro, to sprawa jest prosta: cały czynsz i koszty eksploatacyjne możesz rozliczyć w działalności i w ten sposób pomniejszyć kwotę należnego podatku. Jeśli natomiast prowadzisz firmę we własnym mieszkaniu, to cała procedura będzie znacznie bardziej skomplikowana. Mało tego: urząd skarbowy może podważyć zaksięgowane koszty. Zalecamy więc skonsultowanie się z księgowością, zanim ostatecznie podejmiesz decyzję o rezygnacji z biura.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie