Twoi klienci znikają? Sprawdź, jak na to zareagować

Marek Szydełko
13.10.2022

Znikający klienci to problem, z którym boryka się wielu przedsiębiorców. Nie chodzi o sytuację, w której klient wprost informuje o zrezygnowaniu z naszych usług czy produktów, ale po prostu pewnego dnia przestaje się odzywać. Nie wysyła zamówień, nie odpowiada na maile etc. Jak na to zareagować? Sprawdź nasze wskazówki.

Zadzwoń do klienta, który przestał dawać znaki życia

Maile można łatwo zignorować, natomiast rozmowa telefoniczna zawsze daje szersze pole do popisu w zakresie uzyskania od klienta rzeczowych informacji. Dlatego po dłuższej przerwie w kontakcie zadzwoń do klienta i zapytaj, jak się miewa, czy wszystko u niego w porządku i czy planuje w najbliższym czasie jakieś zamówienia. Czasami taki telefon znienacka może spowodować wznowienie relacji biznesowej.

Zapytaj, skąd tak nagłe urwanie kontaktu

To ważne, aby klient mógł konkretnie wyjaśnić, dlaczego zakończył współpracę. Poproś o szczerość i np. wymienienie kilku najważniejszych czynników. Czy powodem jest cena? Jakość Twojej pracy? Lepsza oferta złożona przez konkurencję?

Dowiedz się, co możesz zmienić, aby kontynuować współpracę

W rozmowie z klientem nie okazuj desperacji. Jeśli podjął już decyzję o zakończeniu współpracy (fakt, że w nieelegancki sposób), to i tak prawdopodobnie nie przekonasz go do zmiany zdania. Możesz natomiast wyciągnąć z tego naukę na przyszłość i dowiedzieć się od klienta, co mógłbyś poprawić, aby takie sytuacje w przyszłości się nie powtarzały.

Przeanalizuj rynek pod kątem biznesowych inspiracji

Skoro Twoi dotychczasowi klienci znikają jeden po drugim, to nie może być w tym przypadku. Prawdopodobnie Twój obecny model biznesowy przestał działać. Pamiętaj, że ci klienci nie rozpłynęli się w powietrzu – musieli przejść do konkurencji. Dlatego koniecznie przeprowadź analizę rynkową, która pozwoli Ci podpatrzeć inne rozwiązania i być może przenieść je do Twojego biznesu.

Tekst powstał przy współpracy z https://silverbearmedia.eu/

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie