Jak znaleźć rynkową niszę?

Krzysztof Jagielski
15.10.2018

Słowo „nisza” pojawia się w głowie każdej osoby, która planuje rozpocząć własną przygodę z biznesem i oczywiście chce tutaj osiągnąć spektakularny sukces ekonomiczny. Mogłoby się wydawać, że w XXI wieku mamy już wszystko i żadna nowa technologia nie jest nas w stanie zaskoczyć. To oczywiście nieprawda. Wciąż istnieje miejsce na wynalazki i usługi, które zmienią nasze życie, uczynią je wygodniejszym, lepszym, mniej stresującym. Pytanie brzmi tylko: jak znaleźć rynkową niszę, by nie powielać rozwiązań konkurencji?

Zastanów się, czego sam możesz potrzebować

To pierwszy krok, z którego nie warto rezygnować. Owszem, Twoje preferencje wcale nie muszą ilustrować potrzeb ogółu, ale jeśli jest coś, co naprawdę mogłoby Ci się przydać i wiesz, że potrafisz to stworzyć, to połowę sukcesu masz już za sobą. Pozostanie tylko kwestia sprzedania odpowiedniej idei.

Zanim jednak postawisz na wymyśloną technologię, dokładnie sprawdź, czy przypadkiem podobne rozwiązanie nie jest już oferowane przez konkurencję. Nie zarażaj się, gdy odpowiedź będzie twierdząca. Wciąż przecież możesz zaoferować coś podobnego, ale bardziej dopracowanego, tańszego czy atrakcyjniej opakowanego.

Przeprowadź badania rynkowe

Jeśli chcesz zyskać wiarygodne wyniki badań, to niestety, ale będziesz musiał w to sporo zainwestować. Z drugiej strony „pchanie się” w projekt, który jest oparty jedynie na przypuszczeniach, to ogromne ryzyko. Dlatego właśnie każdemu, kto planuje wprowadzić na rynek coś innowacyjnego, zalecamy przeprowadzenie choćby podstawowych badań konsumenckich.

W badaniach warto zapytać przedstawicieli grupy docelowej, czy chcieliby zapłacić za coś, co rozwiążę jakiś ich problem. Nie wskazujemy konkretnego produktu. Pytania muszą być opisowe, aby nie sugerować odpowiedzi. Przykładowo:

„Czy uważa Pani, że codzienne zakupy spożywcze zajmują Pani zbyt wiele czasu?”

Tak postawione pytanie będzie adekwatne dla badań, które mają poprzedzić wprowadzenie na rynek np. aplikacji zakupowej czy lodówki, która sama zamawia potrzebne produkty do domu.

Zagospodarowanie niszy kosztuje

Nie licz na to, że uda Ci się wymyślić jakąś przełomową technologię i wprowadzić ją na rynek po kosztach. Jeśli nie dysponujesz pokaźnym budżetem, to co najwyżej możesz pomyśleć o znalezieniu inwestora (stracisz niezależność) lub sprzedaniu know-how. Ale raczej nie o to Ci chodzi.

Nisza to nie tylko nowy produkt/usługa

Jeśli kompletnie nie masz pomysłu na opracowanie czegoś nowatorskiego, to być może lepszym rozwiązaniem będzie skupienie się na tym, w czym się specjalizujesz? W końcu niszy można poszukać także w udoskonalaniu istniejącego produktu czy usługi. Zawsze znajdą się klienci gotowi zapłacić więcej za lepszą jakość, krótszą dostawę, ciekawszy wygląd, łatwiejszą obsługę itd. Wchodzenie w biznes, na którym się kompletnie nie znasz, wiąże się ze sporym ryzykiem. Niszy szukaj więc tam, gdzie sam się dobrze czujesz.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie