Firma w Inkubatorze Przedsiębiorczości? Argumenty na tak i na nie

Jerzy Biernacki
13.08.2019

Inkubatory Przedsiębiorczości to specjalne jednostki, najczęściej wyodrębnione z uczelni wyższych, których zadaniem jest wspieranie początkujących przedsiębiorców w rozwijaniu ich biznesów. Inkubator daje bezpieczeństwo prawne i udziela bezcennego zaplecza merytoryczno-doradczego, co może znacznie ułatwić start z własną działalnością. Nie jest jednak tak, że prowadzenie firmy w Inkubatorze Przedsiębiorczości ma same zalety. Więcej o tym przeczytasz w naszym poradniku.

Dlaczego warto prowadzić firmę w ramach Inkubatora Przedsiębiorczości?

Argumentów przemawiających za tym rozwiązaniem jest całkiem sporo. Przede wszystkim Inkubator Przedsiębiorczości tworzy bardzo komfortowe warunki do tego, by osoba z fajnym pomysłem na biznes mogła go płynnie i bez wielkiego ryzyka wprowadzić na rynek. Dzięki specyficznej formie prawnej początkujący przedsiębiorca nie ponosi pełnej odpowiedzialności prawnej, korzystając z fachowego wsparcia specjalistów z tego zakresu.

Założenie firmy (choć to jednak nieco przesadne stwierdzenie) w ramach Inkubatora Przedsiębiorczości zdecydowanie można polecić ludziom młodym, uczącym się lub studiującym, które nie mają możliwości skorzystania z pomocy znajomych przedsiębiorców i przede wszystkim nie dysponują żadnym kapitałem własnym. Nie są również w 100% pewne, czy ich pomysł wypali.

Zalety:

  • Duża pomoc prawna, księgowa, biznesowa
  • Dostęp do szkoleń
  • Pomoc w pozyskiwaniu klientów i bieżącym modyfikowaniu pomysłu na biznes
  • Możliwość współpracowania z praktykami biznesu
  • Liczne okazje do spotkań z innymi przedsiębiorcami, co może zaowocować nawiązaniem kontaktów biznesowych
  • Znacznie mniejsze ryzyko niż w przypadku prowadzenia standardowej jednoosobowej działalności gospodarczej
  • Dostęp do stanowiska biurowego i wyposażenia (np. sala konferencyjna)

Dlaczego nie warto?

Inkubatory Przedsiębiorczości mają wiele zalet, ale na pewno nie są dobrym rozwiązaniem dla każdego. Generalnie obowiązuje tutaj zasada, że jeśli masz świetny pomysł, środki na jego realizację i cenisz sobie niezależność, to lepiej rozwijaj działalność poza inkubatorem. W przeciwnym razie prędzej czy później zaczną Cię uwierać pewne ograniczenia, które i tak doprowadzą do tego, że zrezygnujesz z dalszej inkubacji – „przy okazji” jednak stracisz czas, który można było wykorzystać na samodzielne budowanie silnej marki.

Wady:

  • Firma w Inkubatorze Przedsiębiorczości nie jest w 100% niezależna
  • Opiekunowie biznesowi mogą nie dostrzec potencjału drzemiącego w pomyśle przedsiębiorcy i zniechęcić go do rozwijania koncepcji
  • Dokumenty sygnowane przez Inkubator Przedsiębiorczości nie są dobrym elementem wizerunkowym marki (z perspektywy innych przedsiębiorców firma prowadzona w inkubatorze może uchodzić za niepoważną)
Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie