Dostałeś fakturę bez VAT? Co z nią zrobić?

Piotr Kowalczyk
05.08.2021

Współpraca B2B z reguły jest bardzo korzystna dla obu stron, nie tylko na gruncie biznesowym, ale także podatkowym. Kontrahenci wymieniający się fakturami mogą je zaksięgować w swoich działalnościach – stanowią one wówczas koszt uzyskania przychodu i mogą pomniejszyć kwotę należnego podatku. Mały problem pojawia się jednak w momencie, gdy czynny płatnik podatku VAT otrzyma od kontrahenta fakturę bez VAT. Co zrobić w takiej sytuacji?

Ta faktura wciąż jest Twoim kosztem

Jako przedsiębiorca chcący płacić niższe podatki powinieneś szukać rozsądnych i uzasadnionych kosztów uzyskania przychodu. Takim kosztem może być faktura wystawiona przez kontrahenta, np. za usługi marketingowe. Pamiętaj jednak, że nie każda firma jest czynnym płatnikiem podatku VAT – niektóre korzystają ze zwolnienia.

Jeśli więc dostaniesz fakturę od nie-vatowca, to nie odliczysz podatku VAT z tytułu tego zakupu, ponieważ podatek nie został naliczony. Możesz natomiast bez przeszkód pomniejszyć podstawę opodatkowania PIT.

Jak rozliczyć tę fakturę w działalności?

Dokładnie tak samo, jak każdą inną, z tą różnicą, że nie uwzględnisz dokumentu w rejestrze zakupu VAT. Tym samym nie będziesz mógł odliczyć zapłaconego podatku od towarów i usług, ponieważ nie został on naliczony i uwzględniony na fakturze.

Dobra informacja jest natomiast taka, że kwota netto na fakturze jest de facto kwotą brutto, dlatego masz możliwość odliczenia jej od podstawy opodatkowania PIT. Innymi słowy: zapłacisz nieco niższy podatek dochodowy niż wtedy, gdyby była to faktura z VAT.

Dlatego nie warto z góry odrzucać propozycji współpracy z przedsiębiorcą, który nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Wystawiona przez niego faktura nadal jest kosztem uzyskania przychodu i może być w całości rozliczona w firmie.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.