Świąteczne prezenty dla pracowników – jak to rozwiązać zgodnie z przepisami?

Jerzy Biernacki
18.12.2024

Większość firm w Polsce stara się uprzyjemnić pracownikom okres świąteczny, m.in. przyznając premie, nagrody czy podarowując drobne upominki dla dzieci. Jest to świetny sposób na dbanie o markę pracodawcy i zacieśnianie relacji z pracownikami. Trzeba natomiast pamiętać, że polskie przepisy podatkowe regulują również kwestię świątecznych prezentów. Zajrzyj po szczegóły. 

Prezenty dla pracowników i ich rodzin

Najprostszym sposobem na sprezentowanie upominków przez pracodawcę jest sięgnięcie po środki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, o ile oczywiście taki istnieje w danym zakładzie.

Świadczenia realizowane z ZFŚS o wartości nieprzekraczającej 1000 zł, są zwolnione z opodatkowania oraz składek ZUS. Warunkiem jest przyznanie świadczenia zgodnie z regulaminem ZFŚS dopilnowanie, aby wartość upominku była zróżnicowana w zależności od sytuacji materialnej pracowników.

Bony

Popularną formą przedświątecznej gratyfikacji pracowników jest wręczenie im bonów czy talonów, również finansowanych ze środków ZFŚS. Tutaj pracodawcy muszą pamiętać, że mimo braku obowiązku naliczania składek ZUS od takich świadczeń, ich wartość zawsze podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Co z prezentami dla kontrahentów?

Firmy przed świętami chętnie obdarowują nie tylko pracowników, ale też współpracujących z nimi kontrahentów, podwykonawców, inwestorów etc., traktując to jako inwestycję w dobre relacje i wizerunek.

Tutaj jednak pojawia się mały problem. Otóż zgodnie z przepisami, przekazywanie upominków kontrahentom wiąże się z obowiązkiem naliczenia podatku VAT. Jest kilka wyjątków:

  • Wartość jednorazowego prezentu nie przekracza 20 zł netto.
  • Łączna wartość prezentów dla jednej osoby w roku nie przekracza 100 zł netto.

W przypadku podatku dochodowego limit na prezenty reklamowe wynosi 200 zł brutto. Upominki muszą mieć jednak charakter promocyjny, np. zawierać logo firmy.

Spotkania wigilijne

Poza upominkami w okresie przedświątecznym firmy inwestują także w organizację spotkań wigilijnych. Jeśli takie spotkanie jest zarezerwowane dla pracowników, to zgodnie z prawem można zaliczyć wydatki na ten cel do kosztów uzyskania przychodu.

Inaczej sprawa ma się ze spotkaniami świątecznymi z udziałem kontrahentów – wydatki na takie imprezy są traktowane jako wydatki na reprezentację i tym samym nie można ich zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie