Koszty operacyjne w działalności gospodarczej

Krzysztof Jagielski
20.08.2024

W każdej działalności można wyróżnić co najmniej kilkanaście kategorii kosztów uzyskania przychodu. Jedną z największych grup tworzą koszty operacyjne, które jednocześnie są tymi kosztami, których bardzo trudno byłoby całkowicie uniknąć. O jakich kosztach właściwie mowa? Dowiesz się tego z naszego poradnika.

Koszty mediów

Czyli przede wszystkim koszt zakupu energii elektrycznej i wody, a więc podstawowych mediów, bez których żadne przedsiębiorstwo nie może funkcjonować – nawet, jeśli jest to mała, jednoosobowa działalność prowadzona wyłącznie online.

Koszty te stanowią znaczącą część wszystkich wydatków operacyjnych ponoszonych przez przedsiębiorcę i są kosztami raczej stałymi. Można je ograniczyć poprzez wprowadzenie zasad oszczędzania prądu i wody oraz zainwestowanie w energooszczędne rozwiązania, jak np. oświetlenie LED.

Koszty telekomunikacyjne

Są to wszelkie opłaty związane z korzystaniem z usług internetowych czy telefonicznych, a więc m.in. abonament za telefony komórkowe, opłata za dostęp do Internetu itp. Do tej kategorii zaliczymy również koszty zakupu niezbędnego sprzętu, takiego jak telefony komórkowe i routery. Wydatki te z powodzeniem można odliczyć od dochodu, obniżając tym samym zobowiązania podatkowe przedsiębiorstwa.

Koszty wynajmu lokalu

Koszty operacyjne ponoszą również ci przedsiębiorcy, którzy nie dysponują własną przestrzenią biurową, magazynową czy produkcyjną, ale ją wynajmują. W takim przypadku za koszt należy uznać wydatki związane z wynajmem, utrzymaniem i przeprowadzaniem remontów oraz modernizacji.

Koszty ubezpieczenia

Ubezpieczenia budynków, wyposażenia, towarów, samochodów czy ryzyka prowadzenia działalności (ubezpieczenia zawodowe) to uzasadnione wydatki operacyjne, które mogą być  uznawane za koszty podatkowe firmy i tym samym odliczane od dochodu.

Na koniec dodajmy, że koszty operacyjne ponoszą także mali przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność w prywatnym domu. W takim przypadku istnieje możliwość odliczania części kosztów, w tym czynszu czy rachunków za prąd i wodę, oczywiście proporcjonalnie do powierzchni wykorzystywanej na cele biznesowe.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie