Firmowe finanse: co sprawia najwięcej problemów przedsiębiorcom?

Mateusz Rąbalski
12.10.2020

Dobra firma zawsze przynosi satysfakcjonujące zyski – w końcu po to się ją prowadzi. Charakterystyczne dla tych biznesów, które mają rynkowe problemy jest to, że ich właściciele kompletnie nie radzą sobie z tak – wydawałoby się – prozaiczną czynnością, jak zarządzanie firmowymi finansami. Co sprawia im najwięcej problemów? Sprawdź w naszym poradniku i uniknij podobnych błędów.

Terminowe regulowanie należności

Zaskakujące, jak wielu przedsiębiorców ma z tym problem. Opóźnianie płatności, czy to celowe, czy wynikające z roztargnienia, jest wręcz symbolem niezaradności finansowej. Świadczy to o tym, że właściciel kompletnie nie panuje nad biznesem i źle nim zarządza, jednocześnie wystawiając się na negatywną ocenę branży. Ponadto firma, która nie płaci w terminie, musi się liczyć z tym, że znajdzie się w ogniu postępowania windykacyjnego czy nawet komorniczego, co już bezpośrednio zagraża jej stabilności finansowej.

Windykacja

Tutaj mamy do czynienia z odwrotną sytuacją. Jeśli przedsiębiorca nie potrafi skutecznie ściągać należnych mu płatności, to ewidentnie nie radzi sobie z zarządzaniem firmowymi finansami. Prędzej czy później doprowadzi to do poważnych problemów, ponieważ zatory płatnicze są główną przyczyną bankructw w naszym kraju.

Kalkulowanie cen

Nieumiejętne skalkulowanie cen usług i produktów jest cechą charakterystyczną przedsiębiorców, którzy nie radzą sobie z zarządzaniem firmowymi finansami. Pół biedy, gdy ceny są ciut za wysokie, ale i tak znajdują się nabywcy. Gorzej, gdy firma się nie ceni, ma mnóstwo klientów, ale jednocześnie dramatycznie niską rentowność.

Optymalizowanie kosztów

Nie mamy tutaj na myśli cięcia wszystkiego, jak leci. Optymalizacja kosztów to podstawa w dobrym zarządzaniu firmowymi finansami. Polega to na ograniczaniu wydatków na to, co nie jest niezbędne, przy jednoczesnym przesuwaniu budżetu w kierunku instrumentów mających realny wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstwa. Mogą to być chociażby wydatki marketingowe czy też inwestycje w rozwój linii technologicznej, zwiększenie zatrudnienia etc.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie