Reklama zewnętrzna a prawo

Piotr Kowalczyk
14.10.2021

W obecnych czasach istnieje wiele metod promocji własnej marki. Jedną z najskuteczniejszych jest reklama zewnętrzna (outdoor), która na trwale wpisała się w architekturę polskich miast i wsi. Najczęściej billboard umieszcza się przy drogach o wysokim natężeniu ruchu oraz w przestrzeni publicznej - na przystankach komunikacji miejskiej, rynkach, czy deptakach. Choć plakaty reklamowe umożliwiają dotarcie do szerokiego grona odbiorców, budzą wiele kontrowersji. W większości przypadków zarzuty dotyczą zaburzenia środowiska naturalnego przez reklamę zewnętrzną. Jak odnosi się do tego prawo? Przeczytaj poradnik i dowiedz się więcej!

Popularne nośniki reklamy zewnętrznej

Zanim przejdziemy do przedstawienia aspektów prawnych, najpierw warto dowiedzieć się, jakie są najpopularniejsze nośniki reklamy zewnętrznej. Przemierzając polskie ulice nie sposób nie zauważyć billboardów, które przyciągają wzrok dużymi wymiarami. Z tego względu zazwyczaj umieszczane są na ścianach dużych obiektów lub w gruncie. Dużą powierzchnią wyróżniają się również reklamy wielkoformatowe (100 metrów kwadratowych i więcej) oraz bannery.

Nieco mniejszy rozmiar przybierają afisze i plakaty, przyklejane na słupach, przystankach autobusowych i innych miejscach użyteczności publicznej. Dość innowacyjną formą promocji marki są nośniki reklamowe typu citylight. Plakat umieszczany jest w specjalnej gablocie, podświetlanej wewnątrz. Taka reklama prezentuje się niezwykle efektownie. Jest widoczna zarówno w ciągu dnia, jak i wieczorową porą. Innym rodzajem reklamy jest reklama mobilna. Montowana jest na specjalnej konstrukcji i wieziona za samochodem. Ciekawą opcją jest car wrapping, czyli oklejanie pojazdu reklamą.

Reklama zewnętrzna a regulacje prawne

Niezależnie od rodzaju i wymiarów, nośnik reklamy zewnętrznej musi spełniać określone wymogi prawne. Najważniejsze warunki oraz zasady sytuowania reklam zewnętrznych reguluje ustawa krajobrazowa. Obowiązuje od 11 września 2015 roku. Ustawę uchwalono przede wszystkim po to, by zapobiegać chaosowi w przestrzeni publicznej. Dzięki temu możliwe jest pogodzenie reklamy zewnętrznej z ładem przestrzennym. 

Narzędzie to wykorzystywane jest w głównej mierze przez gminy. Odnosi się do aspektów, tj. gabaryty szyldu, materiał zastosowany do jego produkcji oraz standardy jakości. Jeśli reklama zewnętrzna zostanie umieszczona bezprawnie, wójt lub Burmistrz Miasta może nałożyć na wykonawcę karę grzywny. Należy dodać, że większość gmin zdecydowała się na wprowadzenie opłaty reklamowej. Ma to przeciwdziałać nadmiernemu umieszczaniu reklam.

Reklama zewnętrzna nie może być umieszczana w dowolnym miejscu publicznym, bez żadnych ograniczeń. Zabrania się wieszania plakatów na ogrodzeniach cmentarzy oraz miejscach pamięci narodowej. Przepisy prawne uwzględniają również odległość dzielącą reklamę zewnętrzną od tych obiektów (minimum 50 metrów od cmentarzy i 30 metrów od miejsc pamięci narodowej). 

Reklama wielkoformatowa nie może być umieszczana także na budynkach zabytkowych, jeśli w jakikolwiek sposób przyczynia się do ich uszkodzenia. Niezwykle istotną kwestią jest treść, jaką przedstawiają zewnętrzne nośniki reklamowe. Pod żadnym pozorem nie mogą promować one rasizmu, nakłaniać do przemocy, a także mieć charakter nacjonalistyczny i dyskryminujący. Plakaty nie mogą również rozpowszechniać pornografii.

Reklama outdoorowa - czy wymagane jest pozwolenie na budowę?

Reklama zewnętrzna musi być zgodna z prawem budowlanym. W sytuacji, gdy planujemy umieścić na nieruchomości reklamę, która nie będzie trwale związana z gruntem, nie musimy ubiegać się o pozwolenie na budowę. Konieczne jest jedynie zgłoszenie chęci instalacji nośnika reklamowego do odpowiedniego organu - Starostwa Powiatowego, Wojewody bądź Głównego Inspektora Budowlanego.   Ponadto, jeżeli nie dysponujemy własnym gruntem, potrzebna będzie zgoda właściciela. Tego typu reklamy są lekkie i nie osiągają bardzo dużych rozmiarów.

Reklamy zewnętrzne zlokalizowane w pobliżu pasa drogowego nierzadko wymagają zgody zarządcy drogi. Tablica reklamowa nie może zagrażać bezpieczeństwu uczestnikom ruchu drogowego. Reklama podświetlana oraz na trwałe powiązana z gruntem wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Wniosek do urzędu należy wnieść jeszcze przed rozpoczęciem prac budowlanych.

Zalety reklamy zewnętrznej

  • Umożliwia dotarcie do szerokiego grona potencjalnych Klientów.
  • Atrakcyjna forma przekazu przekłada się na rozpoznawalność marki.
  • Możliwość zmiany szaty graficznej w dowolnym momencie.
  • Druk wielkoformatowy zapewnia doskonałą widoczność z każdej perspektywy.
  • Konkretny, krótki przekaz.
  • Możliwość dostosowania reklamy zewnętrznej do profilu promowanej marki, produktu bądź usług.

Podsumowanie

Jednym z najstarszych, a zarazem najskuteczniejszych narzędzi marketingowych jest reklama zewnętrzna. Nie da się ukryć, że ma ona rozległy zasięg oddziaływania. W pędzie codziennego życia Klienci mogą zauważyć chwytliwe hasło, dzięki któremu promowana marka zostanie w ich pamięci na dłużej. Wyróżniamy kilka rodzajów reklam. Do najpopularniejszych zaliczamy billboardy, bannery, reklamy wielkoformatowe, afisze, reklamy świetlne typu citylight, czy też car wrapping.

Warto wiedzieć, iż istnieją pewne ograniczenia odnośnie umieszczania reklam w przestrzeni publicznej. Mają one związek nie tylko z ingerencją w krajobraz, ale również z treścią. Niektóre konstrukcje wymagają zgłoszenia oraz ubiegania się o pozwolenie na budowę.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.