Czy reklama w Internecie jest w ogóle potrzebna? Warto zapytać takie firmy, jak Coca-Cola, Apple, Mercedes czy wiele innych, które mimo gigantycznego sukcesu sprzedażowego i setek milionów dolarów na kontach nadal dbają o swoją rozpoznawalność. Wydawać by się mogło, że każdy zna smak Coca-Coli. Po co więc firma wciąż inwestuje w reklamę? Ponieważ jest świadoma, jak szybko można zrujnować wypracowany przez lata wizerunek. Tworzenie świadomości marki jest bowiem procesem długotrwałym i nieprzerwanym. Internet doskonale się w te działania wpisuje.
Internet daje nieograniczone możliwości promowania swojej firmy, ale jednocześnie znacznie utrudnia wybranie skutecznych narzędzi. Problemem okazuje się być bowiem sam klient. Zbyt dobrze wyedukowany, doskonale znający sieć, bezbłędnie odróżniający kryptoreklamę od wartościowej treści, uczulony na wciskanie kitu (przepraszamy za dosłowność). Trafienie do niego z przekazem komercyjnym jest zadaniem karkołomnym. Na szczęście – nie niemożliwym do wykonania.
Przede wszystkim nowoczesna firma musi wykorzystać to, że współczesny klient nie czeka na to, aż produkt czy usługa przyjdzie do niego. W momencie, gdy czuje potrzebę dokonania zakupu, sam szuka interesującej go rzeczy. Nie, nie chodzi po galeriach handlowych. Siada przed komputerem i uruchamia wyszukiwarkę internetową. Coraz częściej robi to także przez urządzenia mobilne, szczególnie smartfona.
Dlatego podstawowym modelem reklamy dla firmy stawiającej na kompleksową promocję powinno być uruchomienie kampanii w Internecie, a szczególnie w wyszukiwarce Google. Linki sponsorowane są obecnie bardzo skutecznym narzędziem docierania do klientów o skonkretyzowanych oczekiwaniach. Warunkiem jest jednak odpowiedni dobór słów kluczowych i zabezpieczenie dość wysokiego budżetu.
Warunkiem przeprowadzenia naprawdę efektywnej kampanii w sieci jest zrozumienie, że w odniesieniu do nowego typu klienta nie ma już miejsca na akcje marketingowe. Liczą się relacje, które musimy z nim nawiązać. Służy do tego sporo narzędzi, a ich wybór w głównej mierze zależy od naszego budżetu.
Prawdopodobnie najtańszą spośród najskuteczniejszych form reklamy internetowej jest obecnie content marketing. Polega on na zasypywaniu sieci wartościowymi treściami, które mają ukryty (czasami jednak oficjalny) przekaz komercyjny. Świetnie nadają się do tego blogi czy portale tematyczne. Firma uruchamia taki prosty serwis (najczęściej zleca to wyspecjalizowanej agencji content marketingowej czy copywriterskiej), a następnie umieszcza na nim artykuły dotyczące różnych problemów. Oczywiście treść musi być interesująca dla naszej grupy docelowej – dzięki temu potencjalni (ale już wyselekcjonowani) klienci trafią na nasz blog czy portal z wyników wyszukiwania w Google. Otrzymają rozwiązanie, przeczytają ciekawy tekst, zbliżą się do naszej marki i łatwiej będzie im podjąć decyzję zakupową.
Obecnie ogromne znaczenie ma zjawisko konkretyzowania przekazu reklamowego. Chodzi o to, aby nasz klient trafiał na oferowany przez nas produkt właśnie wtedy, gdy tego najbardziej potrzebuje. Reklama kontekstowa, działania remarketingowe – wszystko to ma na celu dotarcie do klienta dokładnie w chwili jego nastawienia na dokonywania zakupów. Internet jest w tym nieoceniony, bo w praktyce pozwala najdokładniej zmierzyć skuteczność określonych działań i zbadać zachowania naszej grupy docelowej.
Kolejną ciekawą formą reklamy w sieci jest video marketing. Zyskuje on na znaczeniu i to lawinowo. Szacuje się, że w ciągu kilku najbliższych lat aż 90% treści wyszukiwanych w Internecie będzie zwracać wyniki związane z video. To ogromne pole do zagospodarowania. Produkcja filmów reklamowych, nawet opartych na zwykłych animacjach, jest kosztowna, ale w konsekwencji opłacalna, bo pozwala przyciągnąć tysiące potencjalnych klientów tygodniowo (np. poprzez portal YouTube).
Reklama w Internecie ma mnóstwo twarzy. Wybór narzędzi jest ogromny – wspomnijmy jeszcze o mediach społecznościowych, nadal modnych kampaniach displayowych czy artykułach sponsorowanych umieszczanych na poczytnych portalach. Do tego dochodzi cała masa działań wspierających e-marketing. Firma musi więc zainwestować w doskonałej jakości stronę www, do której będzie odsyłać swoich klientów. Internet będzie sukcesywnie wypierać inne nośniki reklamy, nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Firmy, które szybko to zrozumieją, będą mieć dużą przewagę nad konkurencją.