SEO (Search Engine Optimization) i SEM (Search Engine Marketing) to pojęcia, z którymi zetknie się każdy przedsiębiorca planujący rozpoczęcie działań marketingowych w Internecie. Choć brzmią podobnie i często są ze sobą mylone, to w praktyce oznaczają coś zupełnie innego. Łączy je wspólny cel: zwiększenie widoczności marki biznesowej w sieci, a dokładnie w wyszukiwarce. Najważniejsze różnice między SEO a SEM omawiamy w naszym poradniku.
SEO to szereg działań mających na celu poprawę widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania, przede wszystkim w wyszukiwarce Google, która jest hegemonem na tym rynku. Do najważniejszych działań SEO zaliczymy: optymalizację treści i elementów technicznych strony.
SEM natomiast to znacznie szersze pojęcie, które obejmuje SEO oraz płatne kampanie reklamowe w wyszukiwarkach (PPC - Pay-Per-Click).
SEO nie wiąże się z bezpośrednimi kosztami za kliknięcia czy wyświetlenia. Przedsiębiorca/właściciel marki ponosi natomiast koszt optymalizacji strony i pozyskiwania linków zewnętrznych, np. poprzez tworzenie artykułów sponsorowanych oraz prowadzenie bloga firmowego.
SEM wymaga natomiast płatności za kliknięcia w reklamy (CPC) lub za wyświetlenia (CPM), co oznacza, że reklamodawcy ponoszą stałe (i niemałe) koszty związane z kampaniami PPC.
SEO i SEM można obrazowo porównać do maratonu i sprintu. W przypadku kampanii SEO na rezultaty trzeba poczekać, od kilku do kilkunastu miesięcy. Jest to czas potrzebny na indeksowanie i analizę strony przez wyszukiwarki. Osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania może zająć bardzo dużo czasu, przy czym efekty kampanii są długotrwałe.
Z tego powodu wielu przedsiębiorców decyduje się na zainwestowanie w SEM, które może przynieść natychmiastowe efekty. Stworzone reklamy pojawiają się w wynikach wyszukiwania praktycznie od razu po uruchomieniu kampanii. Z drugiej jednak strony zaprzestanie finansowania kampanii oznacza, że reklamy natychmiast znikają z wyszukiwarki.
W przypadku SEO, wyniki kampanii nie są w 100% zależne od prowadzącej ją agencji czy tym bardziej od właściciela strony. Duży wpływ na to ma algorytm wyszukiwarki, który w dodatku podlega ciągłym modyfikacjom.
Z tego punktu widzenia lepiej wypada SEM, ponieważ tutaj zachowujemy pełną kontrolę nad kampanią – możemy np. precyzyjnie skierować reklamy do grupy docelowej, wybrać miejsca wyświetlania reklam etc.
Nie można natomiast napisać, które rozwiązanie jest lepsze. W praktyce SEO i SEM powinny się przenikać i stanowić dwa filary kampanii marketingowej w wyszukiwarce.