Personal branding to termin, który zazwyczaj kojarzymy z kreowaniem marki osobistej np. freelancera czy osobowości internetowej. Tymczasem na zbudowanie własnej marki coraz częściej decydują się przedsiębiorcy, którzy teoretycznie powinni być skupieni na wzmacnianiu wizerunku marki firmy, a nie swojej. Okazuje się jednak, że to może mieć głęboki sens.
Skuteczny personal branding może znacznie wpłynąć na sukces firmy, zwiększając jej rozpoznawalność, budując zaufanie wśród klientów i partnerów biznesowych, a także otwierając nowe możliwości na rynku.
W dobie niskiego zaufania do biznesu przedsiębiorcy coraz chętniej stają się twarzami swoich firm, dzięki czemu mogą zmniejszyć dystans dzielący wielki biznes od konsumenta, zaskarbić sobie sympatię kupujących i zdobyć lojalną grupę klientów.
Na początek pomyśl o swoich głównych wartościach, mocnych stronach, pasjach oraz unikalnych cechach, które wyróżniają Cię na tle innych przedsiębiorców, decydując o tym, że zarówno Ty, jak i kierowany przez Ciebie biznes jesteście wyjątkowi.
Twoja marka osobista powinna odzwierciedlać to, kim jesteś, a także to, jak chcesz być postrzegany.
Wszystkie Twoje działania, zarówno online, jak i offline, powinny być spójne z wypracowanym wizerunkiem. Dotyczy to Twojego profilu zawodowego w mediach społecznościowych, strony internetowej, bloga, a także sposobu wypowiedzi i ogólnej prezencji na konferencjach czy spotkaniach biznesowych.
Regularne publikowanie wartościowych treści w mediach społecznościowych może zwiększyć Twoją widoczność i zaangażowanie odbiorców. Wybierz platformy, które najlepiej pasują do Twojej branży i grupy docelowej, a następnie regularnie publikuj posty, które dostarczają wartości i inspiracji dla Twoich odbiorców.
W personal brandingu ważne jest, aby zadbać o autentyczny i profesjonalny wizerunek. Nie udawaj kogoś, kim nie jesteś. Akcentuj swoją wiedzę, fachowość w danej dziedzinie, co przełoży się na wzrost zaufania do reprezentowanej przez Ciebie marki.
Dodatkowo warto postawić na odrobinę luźniejszą prezentację, czyli pokazać swoją prywatną stronę. Większość konsumentów chętniej kupi produkt marki, którą kieruje osoba mająca normalne zainteresowania i pasje, rodzinę, jakieś pozytywne „zajawki” czy po prostu kreująca się na zwykłego Kowalskiego. Dokładnie taką strategię przyjęli szefowie największych biznesów z Doliny Krzemowej, a zapoczątkował to oczywiście Steve Jobs, który był mistrzem personal brandingu wspierającego markę jego firmy.