Jak zbudować markę firmy? Dylemat przedsiębiorcy

Piotr Kowalczyk
14.12.2021

Jak zbudować markę firmy? Mentor i konsultant biznesowy słyszy to pytanie od swoich klientów praktycznie każdego dnia. Zadając je specjaliście (oraz sobie samym) przedsiębiorcy sygnalizują kilka kwestii: że mają świadomość, iż marka JEST ważna, ale z własnymi kompetencjami, które pomogą ją zbudować, może być problem.

Kolejna sprawa to czas poświęcony na zbudowanie koncepcji i wdrożenie jej w życie, w sytuacji, w której przedsiębiorca koncentruje się na pracy zarządczej, operacyjnej, koordynującej itp., a często także wykonawczej. Są przedsiębiorcy, którzy od tego zaczynają aktywności biznesowe na własny rachunek. Są i tacy, którzy po rejestracji firmy po prostu działają, bo sprzedaż oferty jest najważniejsza. Na tworzenie i wdrażanie wszystkich aspektów wyrazistej marki firmowej, handlowej czasem nie ma przestrzeni w głowie ani miejsca w kalendarzu. Tak bywa.

Ale... nikt nie uniknie pracy nad tymi elementami własnego biznesu, choć przyznać trzeba, że może się to odbyć w różnym czasie i sytuacji biznesowej firmy. I tak dzieje się najczęściej: przedsiębiorca koncentruje się na prowadzeniu i rozwoju biznesu, po jakimś czasie wychodząc z jako tako zbudowaną, przy okazji, marką firmy. Czy przedsiębiorcy prezentujący różne podejścia do kreowania marki firmy mają szansę na sukces w tym obszarze? Zobaczmy!

Kreowanie (wizerunku) marki – co mamy na starcie?

Potrzebny jest projekt marki i strategia oraz konkretny plan działania. Przedsiębiorca, bez względu na to, czy musi wykonać to własnym sumptem, czy stać go na specjalistę, zaczyna od podstaw.

Założmy, że ma logo (lub pomysł na nie), nazwę firmy, produkt lub usługę które sprzedaje, lokal, papier firmowy i stronę internetową oraz profil w social mediach. Co jeszcze ma? Nawet, jeśli myśli, że nic ponadto, to ma dużo więcej: instrument marketingowy, który może wykorzystać na wiele sposobów, czyli siebie. Ma też pierwszych lub (już) stałych klientów, którzy na bieżąco wyrabiają sobie opinię o firmie. Ale ma i przeszłość, w której kryje się potencjał do wykorzystania: różne kręgi znajomych prywatnych i zawodowych, wśród których cieszy się reputacją.

Ma też konkurencję, która jest kreatywna i nie śpi. Swietny bodziec nie tylko do nakreślania sobie kierunków rozwoju własnej marki, ale przede wszystkim zdefiniowania, w czym jest ona inna od tamtych. Jeśli nasz przedsiębiorca zdaje sobie sprawę, że te zasoby ma, ma podstawy do tego, by naprawdę zbudować dobrą markę firmy. Teraz trzeba to wszystko przemyśleć, wyciągnąć swoje wnioski, opracować własne rozwiązania i wcielić je w życie.

Zbudowanie marki firmy  - jak to ogarnąć?

Spokojnie, to proces dlugofalowy, ale da się. Podzielmy sobie naszą markę na elementy, które ją mają tworzyć i działajmy metodycznie. Zacznijmy od samej podstawy, czyli produktu / usługi, które oferujemy. W jaki sposób nasza marka oznacza, sygnuje to, co mamy w ofercie? Czy tu występuje spójność? Identyfikacja wizualna (w tym logo) powinna być dopasowana do oferty, a oferta musi wynikać z idei, przekonań i potrzeb, które spowodowały, że otworzyliśmy właśnie taką, a nie inną działalność. Uporządkujmy je, tj. spiszmy, przemyślmy i opiszmy. To najważniejszy - obok samej oferty - kontent na stronie internetowej i dobry punkt wyjścia do wymyślania tematów na posty w social mediach.

Skupmy się także na:

  • Jakości wykonania usługi czy produktu, który sprzedajemy;
  • Jakości obsługi klienta, od pierwszego kontaktu do ponownego zakupu, nie zapominając też o procedurach reklamacji, wymiany oraz zadośćuczynienia klientowi, gdy popełnimy błąd;
  • Zadowoleniu klienta – jeden w pełni usatysfakcjonowany klient może być „ambasadorem”, który nas poleca, i jest on cenniejszy niż dwudziestu średnio obsłużonych i średnio zadowolonych klientów;
  • Właściwej i regularnej komunikacji z otoczeniem, aby nasi (potencjalni) klienci pamiętali, że nasza marka to coś więcej niż tylko firma i oferta sprzedażowa;
  • Skupmy się też na własnej osobie, my jako przedsiębiorcy jesteśmy przecież „twarzami” własnej marki... nasze indywidualne cechy, kompetencje i umiejętności mogą stanowić unikalną mieszankę uzupełniającą ofertę jako taką; klient kupując naszą usługę, kupuje człowieka, prawda?
  • Jakie narzędzia do budowy marki osobistej warto wykorzystać, bo marka osobista wspiera sukces (lub porażkę) swojej marki firmowej i odwrotnie;
  • Jakich mamy partnerów z którymi współpracujemy, podwykonawców itp. - jakość ich pracy rzutuje na biznes i nasze pozostałe działania.

Ta lista powyżej nie wyczerpuje tematu. Jak zbudować markę firmy? Dostosujmy wymienione obszary do własnych biznesowych potrzeb i aktywności, uzupełniając tę listę o kolejne ważne dla naszej marki elementy.

Do it yourself – nikt nie zna twojej marki lepiej niż ty sam

„Zrób co należy, ja się nie znam i nie będę się wtrącać” – słyszy często marketer, zatrudniony przez przedsiębiorcę do działań brandingowych.  To niby sprytne zagranie, pozwalające zdjąć sobie z głowy dylemat jak zbudować tę markę firmy.  Nigdy tego nie róbmy. Pracujmy razem z marketerem, gdyż marka przedsiębiorcy zawsze wynika z niego samego, tam ma korzenie i tam musi wzrastać. Pod naszą koncepcję marketer opracuje i wykona plan marketingowy. I dopiero na tym etapie może pracować sam, a my zajmijmy się biznesem i reprezentowaniem naszej marki na zewnątrz.

Czy więc przedsiębiorcy prezentujący różne podejścia do kreowania własnej marki mają szansę na powodzenie w tym obszarze? Im bardziej przemyślany i uporządkowany proces brandingowy, tym lepiej oczywiście. Trzeba go wkomponować w działania budujące naszą przewagę konkurencyjną, zbudowanie i utrzymanie lojalnych klientów, wybiegając w ich imieniu w przyszłość i zapewniając im to, o czym oni sami zdążyli zaledwie pomyśleć. Jeśli na tym solidnie oprzemy działalność firmy, można przyjąć, że marka będzie się budować „sama”. I nie jest to złe wyjście. „Sama” w tym przypadku i tak znaczy, że to my – przedsiębiorcy – to wykonaliśmy przy okazji działań biznesowych.

Jak zbudować markę firmy? Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu. Jeśli zaliczymy wszystkie – wspomniane wyżej – elementy tej budowy, nawet w wydłużowym czasie, marka powstanie. Czy będzie dobrze rozpoznawalna – to już inna bajka, na inną opowieść.

Dorota Anna Wróblewska - Mentor Marki

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie