Każda marka musi mieć nazwę – i choć jest to oczywistość, to okazuje się, że wielu przedsiębiorców podchodzi do kwestii opracowania nazwy po macoszemu. Albo wymyślają ją sami, albo proszą o pomoc znajomych, zamiast zainwestować w profesjonalny naming. Wynika to z braku świadomości w zakresie tego, jak ogromny wpływ ma nazwa na skuteczność procesu budowania marki. Wyjaśniamy to w naszym poradniku.
Podstawową korzyścią z poosiadania unikalnej, atrakcyjnej nazwy marki jest właśnie możliwość wyróżnienia się na rynku. W dobie tak ogromnej konkurencji w praktycznie każdej branży trzeba szukać sposobów na to, aby dać się zauważyć i przykuć uwagę konsumentów. Dobra nazwa marki jest pierwszym krokiem do osiągnięcia tego celu.
Tym, co wyróżnia każdą dobrą nazwę marki jest fakt, że można ją łatwo zapamiętać. Wpada w ucho, dobrze się kojarzy, a z czasem zaczyna być jednoznacznie łączona przez konsumenta z daną marką. Nawet jeśli nigdy nie korzystałeś z żadnego urządzenia Apple, to na pewno znasz tę markę i bynajmniej nie kojarzysz jej nazwy z owocem.
Jak już wspomnieliśmy nazwa marki musi być bardzo atrakcyjna, aby konsumenci z grupy docelowej zwrócili na nią uwagę. Jednym z najczęściej popełnianych przez przedsiębiorców grzechów jest nijakość. Marka, która niczym się nie wyróżnia, a już tym bardziej nazwą, szybko zginie w tłumie konkurencji. Dlatego nie trzeba bać się ryzyka – czasami nazwa, która jest trudna do zaakceptowania przez właściciela marki, okazuje się być później strzałem w dziesiątkę i najważniejszym wyróżnikiem brandu oraz fundamentem jego sukcesu.
Marka na początkowym etapie budowy składa się z dwóch kluczowych elementów: nazwy oraz logo. To one decydują o tym, czy konsumenci zwrócą uwagę na markę i zechcą bliżej zapoznać się z jej ofertą. Dobra nazwa musi stwarzać możliwości w zakresie zaprojektowania atrakcyjnego, ale też kreatywnego logotypu, który zdradza filozofię marki i składa konsumentom jakąś obietnicę.
Dlatego w procesie tworzenia nazwy marki copywriter bardzo często ściśle współpracuje z grafikiem lub od razu podaje wskazówki do wykorzystania przez projektanta logo.