Celem prowadzenia działalności gospodarczej jest przede wszystkim osiągnięcie sukcesu biznesowego, a co za tym idzie – zysków. Istnieją różne formy ich maksymalizowania, a jedną z najskuteczniejszych jest zawiązanie holdingu. W polskich warunkach gospodarczych taki sposób współpracy biznesowej wciąż nie jest bardzo rozpowszechniony. Na czym zatem polega? Wyjaśniamy.
Holding to związek co najmniej dwóch podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Zgodnie z polskim prawem na taką formę współpracy mogą się zdecydować wyłącznie spółki kapitałowe. Właśnie dlatego w prawodawstwie częściej spotykamy się z terminem „struktura grupy kapitałowej”.
Zawiązanie holdingu ma jeden cel: chodzi o to, aby wszystkie podmioty znajdujące się w grupie kapitałowej pracowały na wspólny sukces biznesowy, zachowując przy tym formalną (a często także faktyczną) niezależność. W naszym kraju często można się spotkać z terminami: spółka-matka oraz spółka-córka. Oba świetnie oddają zasadę funkcjonowania holdingu.
To bardzo ważna cecha holdingu, która odróżnia ten rodzaj związku biznesowego od np. zwykłej spółki. W holdingu zawsze mamy podmiot dominujący (spółkę-matkę) oraz podmiot lub podmioty kontrolowane. Jak łatwo się domyślić, pierwszy odpowiada za zarządzanie biznesem i wyznaczanie kierunku rozwoju, pozostałe muszą się podporządkować i liczyć z tym, że spółka-matka będzie kontrolować ich działania.
Nie jest to oczywiście komfortowy układ dla spółek-córek, ale musimy pamiętać, że w holdingu bardzo często to spółka-matka wnosi największy kapitał, know-how i ma bogatsze doświadczenie biznesowe.
Warto wiedzieć
Spółki-córki, choć są podmiotami kontrolowanymi, zachowują swoją osobowość prawną i pozostają niezależnymi podmiotami gospodarczymi.
Z punktu widzenia spółki-córki korzystne jest już to, że znajduje ona oparcie w znacznie większym graczu, co zwiększa jej bezpieczeństwo ekonomiczne. Specyficzny związek biznesowy jest jednak opłacalny dla wszystkich jego uczestników.
Po pierwsze: holding ma znacznie większe możliwości w zakresie pozyskiwania dużych zleceń. Po drugie: wspólna praca nad budową marki (i inwestowanie w nią) przynosi o wiele lepsze i szybsze rezultaty. Wreszcie po trzecie: holding wyraźnie zmniejsza ryzyko gospodarcze ponoszone przez podmioty, zwłaszcza w porównaniu do sytuacji, gdyby prowadziły one interesy zupełnie niezależnie od siebie.
Holding jest także jedyną formą związku biznesowego, która daje możliwość uruchomienia wewnętrznego kredytowania działalności bez konieczności sięgania po środki z zewnątrz. Oznacza to, że spółka-matka może w razie potrzeby dofinansować spółki-córki i odwrotnie.
Największą wadą holdingu jest natomiast to, że kłopoty jednej ze spółek (szczególnie spółki-matki) mogą mieć bardzo zły wpływ na funkcjonowanie całej grupy, a w skrajnym przypadku nawet doprowadzić ją do upadłości.