Praca na wysokości należy do kategorii tych ryzykownych. Nie dziwi zatem, że na zlecających ją pracodawcach ciążą szczególne obowiązki w zakresie BHP. Przedsiębiorca, który zatrudnia pracowników na stanowiskach wymagających wykonywania obowiązków służbowych na wysokości, musi w pierwszej kolejności zadbać o bezpieczeństwo podwładnych oraz przestrzegać obowiązujących przepisów. Najważniejsze kwestie poruszamy w naszym poradniku.
Pracę na wysokości mogą wykonywać wyłącznie pracownicy spełniający określone kryteria. Chodzi tutaj o:
Prace na wysokości są zaliczane do prac szczególnie niebezpiecznych. Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest zatem zrobienie wszystkiego, co tylko możliwe, aby zapewnić pracownikom maksymalny poziom ochrony. Priorytetem jest:
Zaleca się również, aby pracodawca regularnie organizował szkolenia – nawet wykraczające poza obligatoryjne minimum. Każdy taki kurs zwiększa kompetencje pracowników, a tym samym poziom bezpieczeństwa wykonywania prac na wysokości.
Dodatkowo należy wspomnieć o tym, że jeśli praca na być wykonywana na powierzchniach wzniesionych na wysokości powyżej 1 metra nad poziomem podłogi lub ziemi, obowiązkowe jest zainstalowanie balustrady składającej się z poręczy ochronnych umieszczonych na wysokości co najmniej 1,1 metra oraz krawężników o wysokości co najmniej 0,15 metra.