Przepisy BHP nakładają na pracodawcę obowiązek stworzenia pracownikom komfortowych i bezpiecznych warunków zatrudnienia. Zbyt często jednak pomijani są tutaj pracownicy biurowi, którzy przecież też są narażeni na niekorzystne czynniki – jak schorzenia kręgosłupa, zmęczenie wzroku, przesuszenie skóry etc. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera kwestia zapewnienia pracownikom ergonomicznych warunków pracy przy komputerze. O co powinien zadbać pracodawca? Sprawdź tych kilka wskazówek.
Funkcjonalne, czyli przede wszystkim nie zagracone. Nie może być tak, że pracownik pracuje przy biurku, na którym z ledwością mieszczą się jego dłonie, bo większość miejsca zajmuje ogromny monitor, drukarka i jeszcze komputer stacjonarny. Warto więc zrobić przegląd aktualnego wyposażenia biurowego i ocenić, czy pracownicy rzeczywiście mogą komfortowo wykonywać swoje obowiązki na przydzielonych im stanowiskach.
To bardzo istotna kwestia. Nie powinno być tak, że pracownicy mają do dyspozycji identyczne fotele czy krzesła biurowe. Ten element wyposażenia należy dobierać pod kątem indywidualnych cech fizycznych pracownika.
Pracodawca powinien wymusić na pracownikach biurowych robienie sobie przerwy minimum raz na godzinę, trwającej 5-10 minut. Pracownik ma poświęcić przerwę nie na przeglądanie Facebooka, ale na przejście się po biurze, popatrzenie przez okno, zjedzenie posiłku, wypicie herbaty. Ważne, aby na ten czas wstał z fotela i odszedł od biurka. Bardzo wskazane jest również wykonywanie prostych ćwiczeń gimnastycznych.
Biuro powinno być wyposażone w indywidualnie sterowaną klimatyzację. Już same urządzenia pracujące w tym pomieszczeniu podnoszą temperaturę o kilka stopni Celsjusza, dlatego pracownicy muszą mieć możliwość schłodzenia powietrza. Idealnie będzie, gdy w biurze znajdzie się również oczyszczacz powietrza z funkcją nawilżania i jonizacji. To wcale nie jest przesada, ale inwestycja w komfort i tym samym w efektywność pracowników biurowych.