Praca w nadgodzinach – w niektórych firmach norma, w innych coś, czego się za wszelką cenę unika. Ten drugi model jest oczywiście jak najbardziej prawidłowy i powinien stanowić wzór dla wszystkich przedsiębiorców. Wiadomo jednak, że różnie z tym bywa. Jeśli w Twoim biznesie praca w nadgodzinach stała się już standardem, to na dłuższą metę powinieneś spodziewać się problemów. Jakich? To sprawdzisz w naszym poradniku.
Wielu pracodawców nie przykłada do tego większej wagi, a to poważny błąd. Niskie morale w zespole zawsze negatywnie odbija się na produktywności. Pracownicy, którzy nie lubią przychodzić do pracy, są przemęczeni i wypaleni zawodowo, prędzej czy później zaczną popełniać błędy, a nawet kompletnie lekceważyć swoje obowiązki służbowe. Na takim fundamencie nie da się zbudować konkurencyjnego biznesu.
Musisz się liczyć z tym, że jeśli non-stop wymagasz od swoich pracowników pracy w nadgodzinach, to w końcu ktoś postanowi się tym faktem podzielić z Państwową Inspekcją Pracy. Ewentualna kontrola może wykazać notoryczne przekraczanie czasu pracy w Twojej firmie, co skończy się kłopotliwym postępowaniem oraz najprawdopodobniej nałożeniem wysokiej kary.
Najlepsi pracownicy są motorem napędowym Twojej firmy, dlatego ich utrata z pewnością mocno Cię zaboli. Nie dziw się jednak, że co i rusz na Twoim biurku lądują wypowiedzenia – pracownicy szukają lepszych pracodawców, nie tyle pod kątem wynagrodzenia, co warunków pracy oraz atmosfery w firmie.
Jeśli myślisz, że standard pracy w nadgodzinach jest słodką tajemnicą Twojej firmy, to jesteś w błędzie. Pracownicy na pewno opowiadają o tym swoim znajomym, niektórzy mogą nawet anonimowo skarżyć się na pracodawcę w Internecie. Wszystko to odbija się na wizerunku firmy, przez co będzie Ci znacznie trudniej pozyskać wartościowych pracowników w przyszłości.
Praca w nadgodzinach nie pozostaje bez wpływu na stan fizyczny i psychiczny pracowników. Nie da się oszukać przemęczonego organizmu – to musi się odbić na jakości świadczonej pracy, a tym samym produktów i usług, jakie oferujesz klientom. Pomyśl o tym, zanim pozycja Twojej firmy znacząco się osłabi.