Wszystko, co musisz wiedzieć o zakupie samochodu na firmę

Mateusz Rąbalski
19.04.2018

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej wiąże się z wieloma przywilejami. Największym z nich jest możliwość zaliczania różnych wydatków do kosztów uzyskania przychodu i osiąganie z tego tytułu realnych korzyści podatkowych. Świetnym przykładem jest tutaj zakup samochodu na firmę. Przedsiębiorcy bardzo się to opłaca, o ile oczywiście auto jest mu rzeczywiście potrzebne. Zastanawiasz się, jaką formę zakupu wybrać? Ten poradnik jest dla Ciebie.

Jak można kupić samochód na firmę?

Do wyboru są trzy najpopularniejsze opcje:

  • Zakup gotówkowy
  • Zakup na kredyt samochodowy
  • Zakup w formie leasingu (czyli de facto wynajem)

Być może wydawało Ci się, że najbardziej opłacalny jest właśnie leasing. To nie do końca prawda, a już na pewno nie będzie tak w każdym przypadku. Do wyboru konkretnej formy zakupu trzeba podejść odpowiedzialnie i bardzo dokładnie przeanalizować wszystkie za i przeciw.

Atuty zakupu gotówkowego:

  • Cena na fakturze jest ostateczną, jaką zapłacisz za samochód
  • Auto jest od razu Twoje
  • Od razu zyskujesz dużą fakturę do odliczenia
  • Możliwość wynegocjowania lepszej ceny u dilera
  • To Ty podejmujesz wszystkie decyzje dotyczące auta (wybór ubezpieczyciela, miejsce serwisowania, moment sprzedaży etc.)

Atuty zakupu na kredyt:

  • Nie musisz mieć wkładu własnego
  • W dobie niskich stóp procentowych oprocentowanie kredytów samochodowych nie jest przesadnie wysokie
  • Koszt samochodu rozkłada się w czasie

Atuty leasingu:

  • Każda rata stanowi Twój koszt, co daje konkretne korzyści podatkowe
  • Często nie trzeba wnosić wkładu własnego
  • Atrakcyjne oprocentowanie dla przedsiębiorców
  • Brak obowiązku wykupu samochodu po skończeniu umowy
  • Wydatek rozłożony w czasie

Zakup samochodu do firmy za gotówkę

Tę opcję powinni wziąć pod uwagę wszyscy przedsiębiorcy, którzy dysponują sporym kapitałem i nie mają lepszego pomysłu na jego spożytkowanie. Bez wątpienia jest to rozwiązanie wygodne, ale wiążące się z wysokim, jednorazowym wydatkiem. Jeśli Cię na to stać, czytaj dalej.

Zgodnie z polskim prawem podatkowym każdy samochód zakupiony na firmę, którego wartość przekracza 10 tysięcy złotych, podlega obowiązkowemu wpisaniu do ewidencji środków trwałych. To nie wszystko. Kluczowym terminem jest tutaj amortyzacja, z którą wiążą się określone obowiązki, ale też korzyści dla przedsiębiorcy.

Do wyboru są dwie metody amortyzacji:

  • Liniowa – odpisów amortyzacyjnych można dokonywać przez 5 lat ze stawką 20% rocznie,
  • Indywidualna – jeśli zamierzasz nabyć samochód używany, to zastosowany zostanie ten model amortyzacji. Okres jej trwania wynosi 2,5 roku ze stawką 40% rocznie.

Ważne!

Pamiętaj, że wartość początkowa samochodu stanowi sumę jego ceny oraz wszelkich opłat poniesionych do dnia wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych, np. opłat rejestracyjnych.

Oczywiście w sytuacji, gdy na zakupiony samochód przedsiębiorca otrzyma fakturę VAT, to zyskuje prawo do odliczenia części podatku od towarów i usług. Tutaj obowiązują dwa mechanizmy:

  • 50% odliczenia – w przypadku przedsiębiorców, którzy będą wykorzystywać samochód także w celach prywatnych
  • 100% odliczenia – jeśli przedsiębiorca deklaruje, że samochód będzie wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej

Uwaga!

Aby zyskać prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu i eksploatacji pojazdu, niezbędne jest zarejestrowanie auta w urzędzie skarbowym na formularzu VAT-26 oraz prowadzenie ewidencji przebiegu. Może ona zostać w każdej chwili skontrolowana.

Prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu nie mają przedsiębiorcy, którzy nabędą auto od osoby prywatnej lub handlarza wystawiającego jedynie fakturę VAT marża. W takiej sytuacji cała kwota widniejąca w umowie lub na fakturze jest wartością początkową środka trwałego i podlega odpisom amortyzacyjnym.

Wynika z tego, że najkorzystniejszym dla przedsiębiorcy rozwiązaniem jest nabycie nowego samochodu na fakturę VAT i zastosowanie amortyzacji liniowej.

Zakup samochodu do firmy na kredyt samochodowy

Jest to mało popularne rozwiązanie wśród polskich przedsiębiorców. Powód? Dość wysokie koszty obsługi kredytu oraz sporo formalności do załatwienia. Trzeba pamiętać, że kredyt samochodowy jest udzielany na maksymalnie 10 lat.

Bank przed podjęciem decyzji może zażądać wielu form zabezpieczeń, np. cesji polisy AC czy ustanowienia zastawu rejestrowego. Z tego powodu niektórzy przedsiębiorcy rozważają zaciągnięcie kredytu gotówkowego, jednak nie jest to dobre rozwiązanie. Taki kredyt praktycznie zawsze jest droższy.

Analizując tę możliwość z pewnością dojdziesz do wniosku, że kredyt na zakup samochodu do firmy nie jest zbyt szczęśliwym pomysłem. Chodzi nie tylko o koszty dodatkowe czy masę formalności, ale też fakt, że do momentu spłaty zobowiązania faktycznym właścicielem auta jest bank.

Największą wadą tego rozwiązania, oczywiście z punktu widzenia firmy, jest natomiast brak możliwości zaliczenia całej raty kredytu do kosztów uzyskania przychodu. Dotyczy to wyłącznie odsetek i kosztów dodatkowych (np. prowizji bankowej).

Zakup samochodu do firmy na leasing

W tym zdaniu pojawia się błąd merytoryczny, jednak użyliśmy go, ponieważ jest ono powszechnie stosowanym skrótem myślowym. Otóż leasing samochodu nie jest tożsamy z jego zakupem. W praktyce mamy tutaj do czynienia z wynajmem auta od leasingodawcy, który aż do momentu wykupu pojazdu pozostaje jego właścicielem.

Mimo to leasing cieszy się ogromną popularnością wśród polskich przedsiębiorców. Panuje powszechne przekonanie, że ta forma wprowadzenia pojazdu do firmy jest najbardziej opłacalna. Nie musi tak być jednak w rzeczywistości.

Do wyboru są dwie formy leasingu:

  • Operacyjny -  najczęściej wybierany. Tutaj właścicielem auta do końca pozostaje leasingodawca,
  • Finansowy – właścicielem samochodu od razu zostaje leasingobiorca, który może wprowadzić go do ewidencji środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

W zdecydowanej większości przypadków przedsiębiorcy decydują się na leasing operacyjny. Zwykle wymaga on wniesienia niewielkiego wkładu własnego (10-20% wartości początkowej pojazdu). Resztę spłaca się w ratach wraz z odsetkami. Okres rozłożenia płatności najczęściej wynosi 24-48 miesięcy. Po tym czasie przedsiębiorca może wykupić pojazd (zwykle za 1% wartości) lub wziąć nowy, także w leasing.

Rata leasingu w całości stanowi koszt uzyskania przychodu, co jest korzystne z podatkowego punktu widzenia. Należy jednak pamiętać, że decydując się na leasing przedsiębiorca bierze na siebie stałe, dość wysokie zobowiązanie.

Ponadto to leasingodawca ma najważniejszy głos w różnych sprawach dotyczących eksploatacji pojazdu. Może np. wyznaczyć konkretnego ubezpieczyciela, zmusić użytkownika do serwisowania auta wyłącznie w ASO czy wreszcie wyznaczyć roczny limit pokonywanych kilometrów.

Co zatem wybrać?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od kilku istotnych czynników, czyli:

  • Ceny samochodu
  • Ilości gotówki, jaką dysponuje przedsiębiorca
  • Przewidywanej wielkości comiesięcznych lub rocznych przychodów
  • Gotowości do wzięcia na siebie stałego zobowiązania finansowego na dłuższy okres

Bez wątpienia najmniej kłopotliwy jest zakup gotówkowy. Z kolei leasing może przynieść największe korzyści podatkowe, o ile przedsiębiorca osiąga przychód pozwalający odliczyć cały koszt raty. Sprawę musisz więc dokładnie przeanalizować na przykładzie swojej firmy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie