Prywatny majątek przedsiębiorcy – czy warto go wprowadzić do firmy?

Jerzy Biernacki
19.06.2017

Od razu odpowiemy na tytułowe pytanie: warto, ale tylko w określonych sytuacjach. Jeśli przedsiębiorca dopiero rozpoczyna prowadzenie działalności i nie ma środków na zakup niezbędnych narzędzi pracy, ma prawo wprowadzić prywatny majątek do firmy. Dzięki temu oszczędza pieniądze na rozwój, a także zyskuje możliwość odliczenia kosztów sprzętu od podatku. Sprawdź, na jakich zasadach się to odbywa.

Jaki majątek prywatny można wprowadzić do działalności?

Najpierw przedsiębiorca musi we własnym zakresie ocenić, czy majątek, który zamierza wprowadzić do firmy, jest środkiem trwałym czy też wyposażeniem. Jak to zrobić? Za środek trwały, co do zasady, uznaje się:

  • Budowle
  • Budynki i lokale będące odrębną własnością
  • Maszyny, urządzenia, środki transportu i inne przedmioty

Bardzo ważne jest to, że definicję środka trwałego spełniają wyłącznie te składniki majątku, których przewidywany okres użytkowania wynosi co najmniej 1 rok. Ponadto jeśli wartość majątku przekracza 3500 złotych, automatycznie podlega on amortyzacji w czasie.

Czym zatem jest wyposażenie? Są to wszystkie przedmioty, których przewidywany czas użytkowania w firmie wynosi poniżej 1 roku, a ich wartość wynosi co najmniej 1500 złotych. Właśnie dlatego przedsiębiorca musi się dobrze zastanowić, jak długo zamierza użytkować składnik majątku prywatnego na potrzeby prowadzonej działalności.

Korzyści podatkowe

Zgodnie z prawem każdy środek trwały wprowadzony do firmy stanowi koszt uzyskania przychodu, a więc jego wartość może zostać odliczona od podatku. Istotne jest jednak, na jakich zasadach będzie się to odbywać. Jak wspomnieliśmy: środki o wartości powyżej 3500 złotych, są rozliczane zgodnie z amortyzacją. Jeśli natomiast wartość środka trwałego wynosi do 3500 złotych, można zastosować amortyzację jednorazową.

Oczywiście wszelkie koszty ponoszone przez przedsiębiorcę w związku z użytkowaniem prywatnego majątku wprowadzonego do działalności, także mogą być odliczane od podatku. Chodzi tutaj o naprawy, części zamienne, materiały eksploatacyjne.

Jak wprowadzić prywatny majątek do firmy?

Przedsiębiorca musi sporządzić oświadczenie, w którym znajdą się podstawowe informacje:

  • Dane przedsiębiorcy,
  • Data sporządzenia dokumentu,
  • Oświadczenie o prawie do własności rzeczy,
  • Opis składnika majątku (wszystkie informacje pozwalające określić rodzaj rzeczy),
  • Data przekazania ruchomości,
  • Wartość rzeczy (najczęściej bierze się ją z dowodu zakupu lub w oparciu o wycenę rynkową),
  • Podpis przedsiębiorcy.

Widzimy zatem, że taki manewr może być bardzo opłacalny. Właściciel nie ponosi wydatku na zakup np. komputera potrzebnego mu do pracy – może wprowadzić do firmy komputer prywatny, który już posiada.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie