Odliczasz VAT od zakupów? Uważaj na tych 5 błędów!

Krzysztof Jagielski
19.12.2016

Jednym z największych przywilejów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej jest możliwość „wrzucania w koszty” różnych wydatków o charakterze firmowym. Przedsiębiorcy chętnie z tego korzystają, co pozwala istotnie obniżyć wartość należnego do zapłaty podatku VAT. Wciąż jednak zdarza się, że właściciel firm popełniają proste błędy w deklaracjach, które później skutkują podważeniem zasadności dokonania odliczenia. Jakie to błędy? Wymieniamy 5 najczęstszych.

  1. Brak złożenia deklaracji o byciu płatnikiem VAT – to błąd popełniany przez osoby, które dopiero założyły firmę i nie zdawały sobie sprawy, że aby móc płacić (a tym samym odliczać) podatek VAT, należy złożyć deklarację na druku VAT-R. Bez tego, w świetle przepisów skarbowych, przedsiębiorca nie jest „vatowcem” i nie może odliczać tego podatku od zakupów firmowych. Oczywiście deklarację można złożyć w dowolnym momencie prowadzenia działalności.
  2. Zaniżenie stawki VAT na fakturze – w Polsce obowiązują różne stawki VAT w zależności od charakteru produktu czy usługi. Początkujący przedsiębiorca może więc łatwo popełnić błąd, najczęściej polegający na zaniżeniu obowiązującej stawki (częsty problem w branży budowlanej). W efekcie późniejsze odliczenie podatku będzie błędne.
  3. Bezprawne odliczenie – przyjęło się, że „wrzucić w koszty” można praktycznie wszystko, ale tak niestety nie jest. Urząd Skarbowy może podważyć nieuzasadniony wydatek i uznać, że ma on np. charakter prywatny. Jeśli więc przedsiębiorca odliczy VAT od np. masażera do stóp, to naraża się na reakcję skarbówki, bo trudno będzie mu uzasadnić, że ten zakup był niezbędny do prowadzenia działalności.
  4. Błędnie wystawiona faktura – zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem możliwość odliczenia podatku VAT istnieje tylko na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT. Najczęstszym błędem jest brak podanego numeru NIP nabywcy lub sprzedawcy. W takiej sytuacji faktura zostanie zakwestionowana i trzeba będzie poprosić o wystawienie korekty.
  5. Odliczenie podatku od faktury spoza okresu księgowego – zdarza się, że przedsiębiorca zapomni o jakiejś fakturze i jej nie zaksięguje. Jeśli zrobi to po fakcie, czyli będzie chciał ją rozliczyć w kolejnym okresie księgowym, to taki odliczenie może zostać zakwestionowane. W takiej sytuacji należy złożyć korektę deklaracji VAT-7 i dopiero wówczas wykazać należny koszt.

Polskie przepisy podatkowe są niestety dość skomplikowane, co rodzi wiele okazji do popełnienia błędów. Na szczęście ich naprawienie jest z reguły możliwe.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie