Pełna księgowość, nazywana też pełnymi księgami lub księgami rachunkowymi, to skomplikowany system ewidencjonowania wszystkich operacji finansowych w przedsiębiorstwie. Nieprzypadkowo wiele firm robi wszystko, co możliwe, aby uniknąć konieczności przejścia na pełną księgowość. Na czym to dokładnie polega? Kto nie ma wyboru i musi prowadzić księgi rachunkowe? Tego dowiesz się z naszego poradnika.
Księgowość pełna zakłada, że przedsiębiorca – czy częściej wynajęte przez niego biuro rachunkowe lub zatrudniony księgowy – będzie skrupulatnie ewidencjonować wszystkie zdarzenia gospodarcze, które podlegają opodatkowaniu. W księgach rachunkowych muszą się znaleźć wszelkie informacje finansowe na temat przedsiębiorstwa. Ich prowadzenie wymaga dokładności, specjalistycznej wiedzy oraz bycia na bieżąco z aktualnymi przepisami prawa podatkowego.
Pełna księgowość jest obligatoryjna dla:
Ponadto na księgi rachunkowe obowiązkowo przechodzą wszystkie firmy, które w ciągu roku przekroczyły przychód w wysokości 2 000 000 euro (odpowiednik w złotówkach po średnim kursie NBP). Dotyczy to każdego rodzaju działalności, niezależnie od wielkości firmy.
Uwaga!
Może się zdarzyć, że przekroczenie limitu nastąpi np. w połowie roku kalendarzowego. W takiej sytuacji przedsiębiorca musi zgłosić swoją firmę do pełnej księgowości.
Choć wydaje się, że pełna księgowość to wyłącznie problem dla przedsiębiorstwa, to w rzeczywistości można tutaj wskazać kilka zalet tego rozwiązania. Przede wszystkim umożliwia ono zyskanie kompleksowej wiedzy na temat finansów firmy, co z kolei ułatwia zarządzanie aktywami przedsiębiorstwa.
Pełna księgowość umożliwia również dokładniejsze planowanie inwestycji oraz kontrolowanie wydatków, co chroni przed podejmowaniem złych decyzji finansowych.
Pełna księgowość bez wątpienia nie jest wymarzonym rozwiązaniem. Po stronie minusów trzeba wymienić chociażby wysokie koszty ponoszone przez przedsiębiorcę, praktycznie brak możliwości samodzielnego zajmowania się sprawami księgowymi oraz wysoki stopień skomplikowania procesu prowadzenia księgowości, co zawsze zwiększa ryzyko popełnienia błędów.