Czy odszkodowanie na rzecz byłego pracownika jest kosztem uzyskania przychodu?

Krzysztof Jagielski
28.09.2017

Były pracownik podał Cię do sądu i wygrał? Musisz się liczyć z poważnymi konsekwencjami. Najczęściej zasądzanym wyrokiem jest wypłata odszkodowania na rzecz byłego pracownika oraz zwrot niewypłaconych pensji za cały okres zwolnienia. Przedsiębiorcy błędnie sądzą, że te wydatki będą mogli zaliczyć w poczet kosztów uzyskania przychodu. Interpretacja urzędów skarbowych jest zgoła inna. Poznaj szczegóły i uniknij niepotrzebnych problemów!

Kiedy pracownikowi należy się odszkodowanie?

Najczęściej pracownicy decydują się iść do sądu ponieważ czują się pokrzywdzeni niesłusznym, ich zdaniem, zwolnieniem. Takie sprawy potrafią się ciągnąć miesiącami, ale jeśli prawnik Twojego byłego pracownika dowiedzie, że nie miałeś podstaw do jego zwolnienia lub zwolniłeś go z naruszeniem przepisów, to możesz się spodziewać zasądzenia odszkodowania.

Oczywiście do sądów trafiają też bardziej skomplikowane, a nawet bulwersujące sprawy, chociażby o mobbing, napastowanie seksualne, wykorzystywanie pozycji zawodowej, napaść, spowodowanie wypadku, odmowę udzielenia urlopu wypoczynkowego czy niezapewnienie odpowiednich narzędzi do pracy.

Bez względu na źródło konfliktu sąd może orzec na Twoją niekorzyść, a to oznacza, że budżet firmy zostanie uszczuplony o kwotę odszkodowania dla byłego pracownika. Największym problemem jest jednak to, że taki wydatek nie jest traktowany jako koszt uzyskania przychodu. Dlaczego? Czytaj dalej.

Nie ma zakazu wprost, ale...

Na liście zawierającej wydatki wykluczone z mechanizmu zaliczania ich w poczet kosztów uzyskania przychodu próżno jest szukać odszkodowania dla byłego pracownika. Mimo to każdy urząd skarbowy zakwestionuje próbę „wrzucenia w koszty” takiego właśnie wydatku.

Przede wszystkim wynika to z faktu, iż odszkodowanie zostało wypłacone osobie zupełnie niezwiązanej z przedsiębiorstwem. W efekcie wydatek nie przełożył się w żaden sposób na uzyskanie przychodu przez firmę ani tego przychodu nie zabezpieczył.

Zgodnie z prawem odszkodowanie nie może być traktowane jako zaległe wynagrodzenie dla byłego pracownika. Nie jest również narzędziem do osiągnięcia przychodu, jego zachowania lub zabezpieczenia jego źródła. Równie istotne jest to, że odszkodowanie wypłacone na rzecz byłego pracownika jest firmą zwolnienia firmy z innych zobowiązań wobec tej osoby.

Podsumowanie

Jeśli sąd orzeknie, że musisz wypłacić odszkodowanie swojemu byłemu pracownikowi, to niestety nie zaliczysz tego wydatku w poczet kosztów uzyskania przychodu. Nie próbuj tego robić, bo w przypadku kontroli narazisz się na dodatkowe problemy – tym razem ze strony organów skarbowych.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie