5 najczęstszych błędów popełnianych przez przedsiębiorców w rocznych zeznaniach podatkowych

Antoni Kwapisz
15.12.2016

Składanie rocznej deklaracji podatkowej PIT nie jest szczególnie skomplikowane i dzięki ogólnodostępnym programom można to bez problemu zrobić samodzielnie. Technologia nie zastąpi jednak staranności. Dlatego co roku do Urzędów Skarbowych trafiają tysiące deklaracji, które zostały błędnie wypełnione przez przedsiębiorców. Większość pomyłek to drobnostki, ale powodujące, że zeznanie nie może zostać przyjęte. Wymieniamy 5 najczęstszych błędów i radzimy Ci na nie szczególnie uważać.

  1. Błędny NIP lub jego brak – jeśli przedsiębiorca wypełnia zeznanie w programie komputerowym, to taki błąd uniemożliwi wysłanie druku. Jeśli jednak robi to ręcznie, to PIT zostanie zakwestionowany i konieczne będzie złożenie korekty. Pamiętaj, aby kilka razy sprawdzić poprawność NIP-u, który jest najważniejszym numerem identyfikacyjnym Twojej działalności.
  2. Brak rozpisania zaliczek na podatek dochodowy – przedsiębiorcy często z pośpiechu wpisują sumę zaliczek, zapominając o załączniku, w którym należy rozpisać zaliczki na poszczególne miesiące czy kwartały (w zależności od formy odprowadzania zaliczek). Brak takiego załącznika nie spowoduje, że zeznanie zostanie odrzucone, ale konieczne będzie później złożenie korekty.
  3. Błędne wskazywanie podatnika – jeśli przedsiębiorca rozlicza się wraz ze współmałżonkiem, to musi się zdecydować, które z nich zostanie wskazane w zeznaniu jako podatnik, a które jako małżonek. Nie można tych pojęć używać zamiennie w poszczególnych rubrykach! Jest to błąd, który spowoduje odrzucenie deklaracji i zmusi do złożenia korekty.
  4. Brak dokonania pomniejszenia kwoty należnego podatku o składki na ZUS – w takiej sytuacji przedsiębiorca szkodzi sam sobie, ponieważ składki na ZUS pomniejszają należną kwotę podatku. Jeśli osoba prowadząca działalność nie wpisze sumy składek, to po prostu zapłaci wyższy podatek. Ten błąd często popełniają ci przedsiębiorcy, którzy jednocześnie pracują na etacie i zapominają, że mają prawo do odliczenia składek na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu prowadzenia działalności.
  5. Brak podpisu – po żmudnym wypełnieniu wszystkich rubryk przedsiębiorca może zapomnieć o tak prozaicznej sprawie, jak złożenie podpisu pod zeznaniem. Wówczas deklaracja zostanie odrzucona. Aby uniknąć tego problemu lepiej jest wypełnić PIT w programie komputerowym – wówczas podpis stanowi wpisanie kwoty przychodu za poprzedni rok podatkowy.

Jak widać są to drobne błędy, które jednak uniemożliwiają prawidłowe rozliczenie się z fiskusem. Rada jest jedna: zleć wypełnienie deklaracji zawodowej księgowej lub wybierz opcję internetową – wówczas program zablokuje wysłanie PIT, jeśli stwierdzi obecność błędów.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie