Chatbot, czyli oprogramowanie AI, które może realnie zwiększyć sprzedaż

Krzysztof Jagielski
17.11.2022

AI, czyli sztuczna inteligencja, nie jest już terminem rodem z filmów science fiction. Obecnie masowo wykorzystuje się ją w procesach biznesowych, w tym w celu wsparcia sprzedaży. Przykładem zastosowania sztucznej inteligencji w biznesie jest chatbot. To specjalny rodzaj oprogramowania, które dzięki uczeniu maszynowemu może symulować konwersację z żywym użytkownikiem, w tym potencjalnym lub obecnym klientem.

Czym jest chatbot?

Wielu z nas miało choć raz okazję do skorzystania z funkcji chatbota. Tego typu oprogramowanie można podzielić na dwie podstawowe grupy:

  1. Proste aplikacje zdolne do udzielania predefiniowanych odpowiedzi na kilka/kilkanaście standardowych pytań.
  2. Zaawansowane oprogramowanie pełniące funkcję wirtualnego asystenta.

Szczególnie interesującym narzędziem z punktu widzenia biznesu jest wirtualny asystent. Coraz więcej firm inwestuje w tę technologię, dostrzegając w niej ogromny potencjał sprzedażowy.

Przykładowe zastosowanie chatbota

Wirtualny asystent może już zastąpić żywego sprzedawcę na poziomie np. zamawiania produktu, konfigurowania usługi czy obsługi procesu reklamacyjnego. Jest to możliwe dzięki technologiom machine learning, deep learning oraz natural language processsing.

Chatbot klasy wirtualnego asystenta uczy się zachowania użytkowników, poznaje ich wybory i analizuje je, dzięki czemu jest w stanie dość precyzyjnie odpowiedzieć na potrzeby kolejnych użytkowników, sugerując im najlepsze opcje, pomagając w rozwiązaniu jakiegoś problemu itd.

Jakie korzyści może odnieść przedsiębiorstwo stosujące chatboty w obsłudze klienta?

Warto tutaj sięgnąć po kilka badań, które jednoznacznie potwierdzają sens inwestowania w narzędzia klasy wirtualnych asystentów. Przykładowo: z analizy przeprowadzonej przez Facebook wynika, że aż ponad połowa użytkowników tej platformy woli kupić coś od firmy, z którą mogła się skontaktować przy pomocy chatbota.

Tego typu oprogramowanie nie musi od razu zastępować klasycznych kanałów obsługi klienta, natomiast może ułatwić pracę fizycznym pracownikom, skrócić ścieżkę zakupową klienta, a docelowo zautomatyzować przynajmniej część procesu wyboru i zakupu produktów oraz usług np. oferowanych na stronie internetowej firmy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie