Zdalnie, samoobsługowo, oszczędnie – trendy w dziedzinie obsługi HR

Krzysztof Jagielski
09.06.2020

W ciągu ostatnich kilku miesięcy polska i światowa gospodarka zostały poddane ciężkiej próbie, w obliczu restrykcji związanych z pandemią wirusa COVID-19. Szybko okazało się, że sprawność, z jaką poszczególne przedsiębiorstwa radzą sobie z zaistniałą sytuacją, jest bardzo różna. Zalecenie „zostań w domu” stosunkowo najmniej odbiło się na firmach, które były w stanie szybko dostosować swoją organizację i oprzeć się przynajmniej częściowo na pracy zdalnej oraz zdalnym świadczeniu usług. Ta przykre okoliczności uwidoczniły przy okazji wyraźnie jaki potencjał i znaczenie mają informatyczne narzędzia do wspierania biznesu, oparte na zdalnym dostępie przez Internet – rozwiązania do niedawna wciąż niedoceniane przez wielu przedsiębiorców.

Nie sposób dziś przewidzieć jak wiele czasu zajmie powrót do gospodarczej normalności, ale można zaryzykować stwierdzenie, że wiele rozwiązań wykorzystujących zdalny dostęp, wdrożonych z powodu doraźnej konieczności, zostanie w firmach w jakiejś formie na stałe – po prostu dlatego, że sprawdziły się już w praktyce i pozwoliły na zachowanie ciągłości pracy.

Przykładem systemu informatycznego, który znacznie ułatwia funkcjonowanie przedsiębiorstwa, zwłaszcza w sytuacji rozproszenia pracowników, jest Portal Pracowniczy oferowany przez firmę HRO+, świadczącą usługi outsourcingowe w zakresie obsługi spraw kadrowych i naliczania wynagrodzeń. Portal Pracowniczy to autorski system, które umożliwia osobom zatrudnionym w danej firmie samodzielne załatwianie wielu rutynowych spraw, związanych np. z prowadzeniem wymaganej dokumentacji, urlopami, absencjami itd. – za pośrednictwem standardowej przeglądarki internetowej.

Żyjemy w czasach, kiedy większość dorosłych ludzi doskonale radzi sobie z systemami samoobsługowymi. Wszyscy potrafimy przecież np. pobrać fakturę ze swojego konta w serwisie www operatora komórkowego, zapłacić w supermarkecie w kasie samoobsługowej czy wypełnić online roczne rozliczenie podatkowe. Zadaliśmy sobie pytanie: dlaczego nie przenieść tych zachowań na obszar obsługi HR w przedsiębiorstwach? Przecież pracownik nie musi z każdą sprawą biegać do działu kadr, skoro może o dogodnej dla siebie porze zalogować się do swojego konta w dedykowanym systemie i złożyć, przykładowo, wniosek urlopowy lub pobrać jakieś potrzebne mu zaświadczenie. Realizując tę ideę, stworzyliśmy właśnie aplikację webową Portal Pracowniczy, którą udostępniamy obsługiwanym przez nas firmom – mówi Anna Borowiec, dyrektor HRO+.

Portal Pracowniczy HRO+ nie zastępuje, oczywiście, pracy dedykowanych specjalistów przy realizacji takich procesów, jak chociażby naliczanie wynagrodzeń. Przyspiesza jednak i ułatwia komunikację na linii firma-personel, usprawniając bieżącą obsługę spraw pracowniczych. Z udogodnień oferowanych przez aplikację korzysta już w tym momencie gros klientów obsługiwanych przez HRO+. 

Portal Pracowniczy to rozwiązanie typu „win-win situation” – mówi Anna Borowiec. – Na jego wdrożeniu korzysta zarówno pracodawca – ponieważ oszczędza na kosztach obsługi spraw kadrowych i udrażnia przepływ informacji w firmie, jak i pracownik – gdyż oszczędza sporo czasu, który musiałby stracić załatwiając sprawy w sposób tradycyjny, tj. osobiście stawiając się w dziale kadr w godzinach pracy biura. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza w przypadku przedsiębiorstw, w których zatrudnieni pracują poza główną siedzibą albo pracują w systemie wielozmianowym. Dla naszej firmy także jest to wygoda, bo pozwala naszym specjalistom skupić się na newralgicznych czynnościach związanych m.in. z obsługą płac oraz nadzorowaniem terminowości składania dokumentów do US i ZUS – dodaje Anna Borowiec.

Więcej informacji na temat Portalu Pracowniczego można uzyskać odwiedzając stronę hroplus.pl

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie