Prawo nakłada na pracodawcę i na zarządcę budynków użyteczności publicznej obowiązek stosowania znaków bezpieczeństwa wszędzie tam, gdzie może wystąpić zagrożenie zdrowia lub życia przebywających tam osób. Czym są znaki bezpieczeństwa i jak powinny być stosowane? W tym artykule przedstawiamy podstawowe zasady używania tego rodzaju znaków.
Zanim umieścimy znaki bezpieczeństwa w naszym zakładzie pracy, powinniśmy dokonać podstawowej analizy ryzyka zawodowego. Obowiązkiem każdego pracodawcy jest zadbanie o wyeliminowanie ryzyka zagrażającego zdrowiu czy życiu pracowników. Zagrożenia możemy wyeliminować, przede wszystkim stosując środki ochrony zbiorowej lub innych dostępnych środków. Jeśli takie działania nie przynoszą pożądanych efektów, wtedy należy stosować znaki bezpieczeństwa. Należy pamiętać, aby osoby zatrudnione były poinformowane o zasadach stosowania tych znaków.
Trzeba podkreślić, że liczba i rodzaj znaków stosowanych w danym miejscu zależy przede wszystkim od wielkości terenu. Kolejnym istotnym czynnikiem, jakim się kierujemy podczas umiejscowienia znaków to rodzaj możliwych zagrożeń.
Rozróżniamy znaki bezpieczeństwa stałe i tymczasowe. Rolą znaków tymczasowych jest na przykład sygnalizowanie niebezpieczeństwa. Natomiast warto pamiętać, że znaki informacyjne, ewakuacyjne, zakazu, nakazu czy ostrzegawcze, to zawsze znaki stałe.
Aby znaki bezpieczeństwa spełniały swoją funkcję powinny one być przede wszystkim:
Należy umieścić je na linii wzroku, w miejscu lub w najbliższym otoczeniu ewentualnego zagrożenia. Jeśli natomiast mają one określać miejsce ogólnego zagrożenia, to w takim wypadku umieszczamy je przy wejściu na dany teren. Nie należy umieszczać zbyt wielu znaków obok siebie, ponieważ może to mieć wpływ na ich czytelność. Również stosowanie nieodpowiednich znaków do rodzaju zagrożeń, może dodatkowo narażać osoby przebywające w danym miejscu na ryzyko utraty zdrowia lub życia.
Nieodpowiednie umiejscowienie lub stosowanie blisko innych rodzajów sygnałów może wprowadzać w błąd i tym samym potęgować ewentualne ryzyko zagrożenia.
Trzeba zadbać o to, aby znaki bezpieczeństwa były regularnie sprawdzane. W razie zaistnienia takiej potrzeby znaki należy wymienić lub naprawić. Odpowiednio dobrane i ulokowane zapewniają maksymalne bezpieczeństwo w miejscu pracy.
Czytając rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny dowiadujemy się, że oprócz znaków bezpieczeństwa możemy też łącznie stosować takie sygnały jak:
To jakie znaki i ewentualnie komunikaty zostaną zastosowane w danym zakładzie pracy zależy przede wszystkim od rodzaju wykonywanej pracy w danej organizacji oraz od rodzaju zagrożeń, jakie mogą występować na danym terenie.
Trzeba podkreślić, że znaki i różnego rodzaju sygnały, to uniwersalny i skuteczny sposób na przekazanie informacji o ewentualnych zagrożeniach występujących w danym miejscu. Odpowiednio dobrane i poprawnie ulokowane niejednokrotnie mogą uchronić przed ewentualnym zagrożeniem.
Artykuł partnera