Księga znaku – czym jest i dlaczego jest potrzebna?

Mariusz Siwko
08.09.2020

Jednym z podstawowych elementów tworzących identyfikację wizualną firmy i marki jest logo. W większości przypadków okazuje się, że samo jego zaprojektowanie oraz przekazanie klientowi nie jest wystarczające - konieczne jest bowiem dostarczenie informacji na temat korzystania ze znaku firmowego w praktyce. Pozwoli to na prawidłową pracę z logo oraz uniknięcie błędów podczas jego reprodukowania w przyszłości. Takich wskazówek dostarcza księga znaku, czyli swoista instrukcja obsługi logo.

Czym jest księga znaku i do czego się przydaje?

Księga znaku to specjalny dokument, który powinien zostać przygotowany wraz z projektem logo. Jest to instrukcja obsługi znaku firmowego, która jest stworzona w celu ułatwienia prawidłowego korzystania z logo przez inne osoby zajmujące się jego reprodukcją. Każdy znak firmowy jest jedyny w swoim rodzaju oraz posiada ściśle określone parametry (kolorystykę, typografię, pole ochronne oraz proporcje), których znajomość pozwala prawidłowo pracować z logo oraz uniknąć wszelkich możliwych błędów mogących mieć negatywny wpływ na odbiór nie tylko samego znaku firmowego, ale także całej identyfikacji wizualnej marki.

Aby stworzyć kompletną i w pełni funkcjonalną księgę znaku, jej autor musi być w stanie przewidzieć, jakie pytania oraz problemy mogą pojawić się na różnych etapach reprodukcji logo. Dostarczenie praktycznych, jasnych oraz zrozumiałych wskazówek ułatwia pracę ze znakiem firmowym dla wszystkich osób, które będą zajmowały się jego reprodukcją. Księga znaku zwykle rozpoczyna się od genezy powstania logo. Taki wstęp pozwala zrozumieć idee przyświecające powstaniu znaku firmowego, poznać jego znaczenie oraz główne cele klienta. Księga znaku jest doskonałym narzędziem, z którego udziałem można skuteczniej budować spójny wizerunek firmy oraz wykorzystać pełnię korzyści płynących z posiadania logo, unikając przy tym wizerunkowych wpadek i błędów.

Podstawowa i rozszerzona księga znaku - czym się różnią?

Księga znaku może występować w dwóch wersjach. Najpowszechniejszą z nich jest wariant podstawowy. Podstawowa księga znaku składa się z takich elementów, jak geneza powstania logo, podstawowa wersja znaku, alternatywne wersje, konstrukcja logo, pole ochronne i pole podstawowe, kolorystyka logo, typografia, skalowanie logo i jego minimalne rozmiary oraz stosowanie znaku firmowego na różnych tłach. Istotnym elementem podstawowej wersji znaku są także niedozwolone modyfikacje, w których widnieją przykłady nieprawidłowych reprodukcji logo.

Wariant rozszerzony, oprócz wszystkich elementów znajdujących się w wersji podstawowej, dostarcza dodatkowych informacji na temat reprodukcji logo. Jest to kompletny przewodnik po znaku firmowym wraz z gotowymi szablonami i projektami, które mogą zostać wykorzystane w dowolnym momencie. Rozszerzona księga znaku firmowego zawierać może informacje na temat reprodukcji logo na papeterii firmowej, wizytówkach, ubraniach pracowników, samochodach i wielu innych nośnikach reklamowych. Jej posiadanie przyda się w szczególności tym firmom, które chcą mieć dostęp do gotowych projektów materiałów reklamowych.

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie