Kiedy warto zmienić sprzedawcę energii? Poradnik dla firm

Antoni Kwapisz
13.04.2021

W 2007 roku doszło do uwolnienia rynku energetycznego i zmiany przepisów. Od tego momentu możemy dowolnie wybierać i zmieniać sprzedawcę prądu. Dotyczy to zarówno osób prywatnych, jak i firm. Do tej pory na taką możliwość zdecydowało się około 902 tys. klientów: 686 tys. odbiorców indywidualnych z grupy taryfowej G, czyli z gospodarstw domowych, oraz 216 tys. przedsiębiorców z grup taryfowych A, B i C.

Co motywuje firmy do zmiany sprzedawcy energii? Przede wszystkim chęć zoptymalizowania wydatków, a poza tym atrakcyjne, nowoczesne oferty dopasowane do potrzeb biznesu. Kiedy warto zdecydować się na ten krok oraz o czym należy pamiętać?

Nowy sprzedawca energii dla firm – na co zwrócić uwagę?

Energia elektryczna to jedna z podstawowych potrzeb przedsiębiorstwa. Sprawdźmy, jakimi kryteriami należy się kierować, wybierając sprzedawcę prądu. 

Oszczędności w firmie

Najczęstszą motywacją do zmiany sprzedawcy prądu są rosnące ceny energii. Z uwagi na coraz wyższy koszt za wykorzystaną energię (liczoną w zł/kWh) szukamy innych rozwiązań, które pozwolą nam zaoszczędzić. Poszukując oszczędności, powinniśmy zwrócić uwagę na inne składniki wpływające na ostateczną wysokość rachunku za prąd m.in. wysokość opłaty handlowej. To koszt obsługi rozliczenia klienta, który zależy głównie od sposobu rozliczenia, okresu płatności oraz rodzaju taryfy.

Nie bez znaczenia są też promocje i rabaty oferowane przez sprzedawców energii, które obowiązują albo przez kilka miesięcy, albo przez całą długość umowy. Przykładowo, niższa o 10% jednostkowa cena energii w perspektywie 2-3 lat przyniesie firmie odczuwalne oszczędności. Niektórzy sprzedawcy proponują także specjalne pakiety „na start” młodym przedsiębiorcom lub zapewniają stałą cenę energii, co zabezpiecza firmę przed niespodziewanymi podwyżkami w przyszłości.

Oczywiście oprócz promocji należy sprawdzić również czas trwania nowej umowy oraz ewentualną karę umowną za jej przedterminowe rozwiązanie.

Jakość obsługi i renoma sprzedawcy energii dla firm

Kolejnym argumentem za zmianą dotychczasowego sprzedawcy prądu jest niska jakość świadczonych usług lub ich ograniczony zakres. Jeśli firma nie upraszcza procedur i nie udostępnia możliwości zrealizowania większości formalności przez internet, na pewno wypada blado na tle nowoczesnej konkurencji. 

To zrozumiałe, że oczekujemy niezawodności. Dlatego przed podpisaniem umowy upewnijmy się, jak długo dany podmiot działa na rynku, ilu ma klientów oraz jakie są opinie dotyczące jakości świadczonych przez niego usług. Dobrą praktyką jest także zweryfikowanie, jakimi certyfikatami i nagrodami może się pochwalić (np. Certyfikat Sprzedawcy Energii przyznawany przez Towarzystwo Obrotu Energią).

Kolejna kwestia to standardy obsługi. Nikt nie chce tracić czasu na zbędne czynności, dlatego liczy się uproszczenie procedur i zminimalizowanie formalności, jasne zapisy w dokumentach oraz dobry kontakt ze sprzedawcą. Z uwagi na to, że aktualnie większość spraw załatwiamy online, duże znaczenie ma też dostępność i intuicyjność internetowego serwisu obsługi klienta. 

Poza tym warto szukać takich sprzedawców, których zakres usług wykracza poza standardową sprzedaż energii elektrycznej. Niektórzy z nich oferują np. kompleksową obsługę w zakresie doradztwa, projektowania i montażu instalacji fotowoltaicznej. Fotowoltaika produkuje prąd ze słońca, dzięki czemu firma może uniezależnić się od zmieniających się cen energii elektrycznej. Kto wie, czy w przyszłości nie zechcesz zdecydować się na takie rozwiązanie?

Jak zmienić sprzedawcę prądu w firmie?

Przedsiębiorca, który zdecydował się na zmianę sprzedawcy energii elektrycznej, może to zrobić albo całkowicie samodzielnie, albo powierzyć obsługę tego procesu firmie, z którą chce rozpocząć współpracę. W pierwszym przypadku procedura zajmuje do 30 dni, w drugim jest krótsza – trwa około 14 dni. 

Przedsiębiorcy zazwyczaj decydują się na drugi, szybszy wariant, który oznacza minimum formalności. Po dokonaniu analizy rynku i wyborze nowego sprzedawcy od razu podpisujemy z nim umowę i udzielamy pełnomocnictwa. Zajmie się on kwestią rozwiązania naszej umowy z poprzednią firmą. To kiedy będziemy mogli zakończyć umowę, zależy od jej zapisów, okresu wypowiedzenia, kary umownej itd. Ostatni krok przed rozwiązaniem poprzedniej umowy to odczyt liczników i rozliczenie się ze starym sprzedawcą.

Energia dla firm to temat, któremu należy poświęcić nieco czasu. Kiedy warto zmienić sprzedawcę prądu? W momencie, kiedy współpraca z dotychczasowym przestaje nam odpowiadać. Jeśli tylko zależy nam np. na niższych opłatach albo całość obsługi chcemy realizować w wygodnym serwisie internetowym, sprawdźmy, jaką ofertę mogą nam zaproponować inne firmy i wybierzmy najlepsze rozwiązanie dla swojego biznesu. 

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie