Od 1 stycznia 2020 obowiązują nowe przepisy regulujące postępowanie w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. W związku ze zmianami prawnymi niemal wszystkie firmy zobligowane są do dokonania wpisu do rejestru w systemie BDO, szczegółowego ewidencjonowania odpadów w tymże systemie informatycznym oraz generowania na bieżąco dokumentów potwierdzających przekazanie odpadów. Są nimi zarówno karta przekazania odpadów (KPO), jak i karta przekazania odpadów komunalnych (KPOK). Oba dokumenty (poza nielicznymi wyjątkami, na które prawo zezwala jeszcze do czerwca br.) sporządza się w formie elektronicznej.
Kartę przekazania odpadów komunalnych wystawia się zawsze przed odbiorem lub transportem odpadów. KPOK prowadzona jest przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli zamieszkanych i niezamieszkanych nieruchomości, posiadaczy odpadów (zbierający i przetwarzający odpady komunalne) oraz firmy transportujące odpady komunalne. KPOK, w odróżnieniu od KPO, dotyczy nie wszystkich odpadów, ale jedynie tych zdefiniowanych w ustawie jako komunalne i zaszeregowanych pod kodem 20. Karta przekazania odpadów komunalnych może być prowadzona także dla odpadów o kodach 15 oraz 17, ale tylko wówczas, gdy są to śmieci o składzie i charakterze typowym dla komunalnych oraz powstają w związku z bytowaniem ludzi. KPOK jest jedynym usankcjonowanym dowodem potwierdzającym przekazanie odpadów i jest podstawowym dokumentem, który podlega kontroli przez upoważnione instytucje. Przepisy stanowią także, że kierowca pojazdu transportującego jest zobowiązany do jej posiadania i okazania przy ewentualnej kontroli. Brak dokumentu i błędy zawarte w formularzu powodować mogą sankcje prawne, w tym także wysokie kary finansowe.
Ilość i rodzaj informacji, jakie muszą znaleźć się w KPOK oraz KPO precyzują przepisy. W przypadku karty przekazania odpadów komunalnych w dokumencie umieszcza się:
dane teleadresowe przekazującego/transportującego/przejmującego odpady;
kod i nazwę odpadu oraz ich masę;
informacje o miejscu pochodzenia/przeznaczenia odpadu i metodach ich przetwarzania;
datę i godzinę przejęcia/rozpoczęcia transportu odpadów;
nr rejestracyjny/rodzaj środka transportu;
nazwę oraz obszar gminy, z których odbierane są odpady komunalne;
datę i godzinę rozpoczęcia oraz zakończenia odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości;
datę i godzinę rozpoczęcia transportu do kolejnego posiadacza odpadów;
datę i godzinę przyjęcia odpadów przez następnego posiadacza, przekazania do stacji przeładunkowej, miejsca zbierania lub przetwarzania.
Pamiętać także należy, że od 1 stycznia 2020 nie ma możliwości wystawiania zbiorczych kart przekazania odpadu. Podmioty zaangażowane w procesy przekazywania odpadów każdorazowo muszą również w czasie rzeczywistym potwierdzać w systemie BDO fakt przejęcia odpadów z określeniem ich masy.
Jak pokazała praktyka ostatnich tygodni, ewidencjonowanie odpadów rodzi mnóstwo wątpliwości i dla wielu podmiotów jest sprawą skomplikowaną, a przede wszystkim czasochłonną i żmudną. Na szczęście, zwłaszcza dla właścicieli firm i przedsiębiorców, pojawiła się możliwość scedowania tych uciążliwych obowiązków. Stena Recycling, która zajmuje się gospodarowaniem odpadami na terenie całego kraju, oferuje swoim klientom możliwość przejęcia na siebie obowiązków związanych z wystawianiem dokumentów w systemie BDO. Pozwala to nie tylko zaoszczędzić czas, obniżyć koszty obsługi BDO i skierować własny personel do bardziej przydatnych zadań, ale także gwarantuje pewność, że firma wypełnia wszystkie wymogi prawne i dzięki temu może uniknąć potencjalnych kar.
Artykuł partnera