Jak należy dbać o jakość w przemyśle motoryzacyjnym?

Maciej Piwowski
05.09.2017

Jakość i bezpieczeństwo w branży motoryzacyjnej są niezmiernie ważne. Zarówno projektowanie, produkcja, jak i serwisowanie samochodów powinno podlegać odpowiednim normom. W trakcie poniższego artykule postaramy się przedstawić te najważniejsze, dotyczące zarządzania jakością.

ISO 9001

Jest to podstawowa norma ISO, dotycząca Systemu Zarządzania Jakością. Jej zasady pomagają przedsiębiorstwom działać efektywnie, sprawnie i na odpowiednim poziomie jakościowym. System ten pozwala na optymalizację wszystkich procesów zachodzących w firmie. Trzeba jednak przyznać, że norma ta ze względu na specyficzne warunki branżowe jest niewystarczająca. 

ISO TS 16949

Ta specyfikacja techniczna stanowi swego rodzaju uzupełnienie dla normy ISO 9001 w branży motoryzacyjnej. Dokument ten opisuje zasady działania dla różnych firm w branży motoryzacyjnej. Norma ta została wprowadzona, aby zunifikować dotychczas obowiązujące krajowe systemy np. QS-9000 w USA, we Włoszech AVSQ, czy VDA6.1 w Niemczech.

Czego dotyczy norma ISO TS 16949?

Specyfikacja techniczna ISO TS została przygotowana w oparciu o strukturę i założenia normy ISO 9001. Wymogi zawarte w ISO TS 16949 dotyczą zarówno przedsiębiorstw, które zajmują się projektowaniem, jak i produkcją oraz instalacją części pojazdów, a także ich serwisowaniem. Można powiedzieć, że jest to norma, która obejmuje całą branżę motoryzacyjną od koncepcji pojazdu, przez realizację produktu, aż po utrzymanie samochodów.

Dodatkowe wymogi

W zakładach przemysłowych konieczne jest także respektowanie regulacji takich jak dyrektywa maszynowa, czy dyrektywa przeciwpożarowa ATEX. Trzeba też zauważyć, że systemy wdrażane w firmach samochodowych często łączy się w jeden duży Zintegrowany System Zarządzania. Takie rozwiązanie jest korzystne ekonomicznie i ułatwia utrzymanie wszystkich elementów systemu.

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie