Wybrani przedsiębiorcy mają obowiązek korzystania z BDO od początku 2020 roku. Realizacja nowego zobowiązania nie musi być jednak czasochłonna.
Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, w skrócie określana jako BDO, została opracowana po to, aby uregulować kwestie dotyczące gospodarki odpadami w przedsiębiorstwach. Za pomocą BDO ma zmniejszyć się liczba nielegalnych wysypisk, zwiększyć recykling, ale również wprowadzenie bazy ma być sposobem na walkę z szarą strefą.
BDO jest zintegrowanym systemem informatycznym, który działa online. Określany jest również jako rejestr BDO, w skład którego wchodzą moduł przeznaczone do ewidencji oraz sprawozdawczości.
Przepisy dotyczące BDO, a dokładnie Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2020 r. poz. 797), wskazują na tych przedsiębiorców, którzy muszą przekazywać informacje do bazy danych o odpadach.
Zwolnione z dostarczania informacji do BDO są te firmy, które nie wytwarzają odpadów inne niż komunalne, a także sklepy, sklepy, które nie oferują toreb plastikowych lub oferują tylko bardzo lekkie torby, które nie podlegają opłatom recyklingowym, a także inne firmy zgodnie z przytoczonym aktem prawnym.
Przedsiębiorca, który zobowiązany jest do przekazywania informacji do bazy danych o odpadach, może robić to na kilka sposobów.
Przede wszystkim może on korzystać bezpośrednio z systemu BDO online. Rejestr dostępny jest na stronie internetowej i wymaga otwarcia własnego konta. Następnie można przekazywać na nie informacje dotyczące wytwarzanych odpadów. Sprawozdania wprowadzane do bazy BDO mają postać elektroniczną. Zakres wymaganych danych różni się w zależności od kategorii wytwórcy odpadów.
Oprócz tego istnieje jeszcze jedna opcja, która znacznie upraszcza przekazywanie informacji do bazy danych o odpadach, a mianowicie jest to integracja z BDO. Pod tym terminem znajduje się rodzaj integracji pomiędzy bazą danych o odpadach oraz systemem informatycznym używanym przez przedsiębiorstwo.
Aktualnie integracja z BDO wspierana jest przez coraz więcej systemów informatycznych używanych przez biznes, między innymi są to systemy informatyczne klasy ERP, systemy TMS dedykowane dla transportu oraz systemy WMS dla magazynów.
Oprogramowanie, w ramach którego dostępna jest integracja z BDO, pozwala na uproszczenie procedur związanych z działalnością firmy oraz nowym obowiązkiem, czyli koniecznością przekazywania informacji do bazy danych o odpadach.
Wybrany zakres integracji z BDO:
Jednym z systemów, w ramach którego dostępna jest kompletna integracja z BDO, jest SOTEKO – program do gospodarki odpadami, który dedykowany jest dla firm zajmujących się odbiorem odpadów. Dzięki rozbudowanej integracji system pozwala na prowadzenie efektywnej gospodarki odpadami oraz spełnianie obowiązku sprawozdawczego i ewidencyjnego w bazie BDO.
Podsumowanie
Dzięki systemom informatycznym, w ramach których dostępna jest integracja z BDO, możliwe jest znacznie sprawniejsze realizowanie procesów związanych z przekazywaniem informacji do bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, czyli do BDO. W rezultacie przedsiębiorca może zredukować czas potrzebny do prowadzenia obowiązków formalnych, a także wyeliminować ryzyko pojawienia się błędów.
Artykuł partnera