Welcome pack dla nowego pracownika: na czym to polega?

Jerzy Biernacki
26.10.2020

Wprowadzenie nowego pracownika do firmy nigdy nie jest łatwe. Zwłaszcza w sytuacji, gdy mówimy o osobie bez doświadczenia, stawiającej pierwsze kroki na swojej zawodowej ścieżce. Aby zaoszczędzić sporo czasu, nerwów, ale przede wszystkim nie fundować nowoprzyjętemu pracownikowi dodatkowych stresów, warto przygotować dla niego tzw. welcome pack. Co to takiego? Dlaczego każda firma powinna opracować taką „paczkę powitalną”? Tego dowiesz się z naszego poradnika.

Czym jest welcome pack?

Welcome pack to zbiór najważniejszych informacji bezpośrednio lub pośrednio dotyczących firmy, ale przede wszystkim stanowiska, jakie obejmuje nowoprzyjęty pracownik. Obszerność tego pakietu może się różnić w zależności od polityki przedsiębiorstwa oraz zakresu obowiązków pracownika – wiadomo, że więcej informacji należy przekazać komuś, kto obejmuje stanowisko kierownicze.

Dzięki welcome pack pracodawca czy osoba odpowiedzialna za wprowadzenie nowego pracownika do firmy nie musi poświęcać dużej ilości czasu na wyjaśnienie mu wszystkich procedur. Sam pracownik natomiast czuje się o wiele pewniej wiedząc, jak wygląda struktura przedsiębiorstwa, do kogo powinien się zwrócić o pomoc, z kim skontaktować w pierwszej kolejności itd.

Obowiązkowe elementy każdego welcome pack

W takiej paczce bezwzględnie musi się znaleźć wykaz telefonów i adresów e-mail do osób, z którymi nowy pracownik może chcieć lub musieć utrzymywać kontakt. Najczęściej będą to jego bezpośredni przełożeni oraz współpracownicy.

Jeśli pracownik dołącza do istniejącego już zespołu, powinien mieć możliwość dowiedzenia się czegoś o swoich nowych kolegach. Oczywiście nie mogą to być żadne dane wrażliwe, ale po prostu wykaz współpracowników oraz opis pełnionych przez nich funkcji.

W welcome pack warto zawrzeć wszelkie informacje praktyczne, które mogą być przydatne dla pracownika. Przykładem niech będzie polityka firmy odnośnie do korzystania z miejsc parkingowych czy przyznawania różnych benefitów pozapłacowych (karty sportowe, telefon służbowy etc.). Dobrze będzie podać numery pokojów osób funkcyjnych, a także – w przypadku dużej firmy, mieszczącej się w sporym budynku – małą mapkę, na której zaznaczono najważniejsze punkty (stołówka, szatnia, łazienki etc.).

Poza tym do welcome packu można dodać wykaz obowiązków pracownika, zwłaszcza na pierwszy tydzień jego obecności w firmie. Ułatwi to nowej osobie odnalezienie się na swoim stanowisku i pozwoli jej w miarę bezboleśnie zabrać się do konkretnej pracy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie