Przedłużająca się rekrutacja pracownika – poznaj najczęstsze przyczyny

Mateusz Rąbalski
14.02.2022

Jeśli rekrutowanie pracowników idzie Ci jak po grudzie i wywołuje ogromny stres, ponieważ z góry wiesz, że proces ten niemiłosiernie się wydłuży, to nie miej złudzeń: wina najpewniej leży po Twojej stronie. To nie jest tak, że nikomu nie chce się dziś pracować. Po prostu Twoja oferta prawdopodobnie nie trafia do odpowiednich osób. Sprawdź najczęstsze przyczyny przedłużającej się rekrutacji pracowników.

Źle napisane ogłoszenie

Zacznijmy od prozaicznego, a i tak nagminnie popełnianego błędu. Wychodząc z założenia, że jeśli komuś zależy na pracy, to treść ogłoszenia ma drugorzędne znaczenie, sam skazujesz się na przedłużenie procesu rekrutacji. To nie te czasy, gdy pracowników pozyskiwało się dosłownie na ulicy, za dowolną stawkę, bez składania atrakcyjnych obietnic.

Dziś na rynek wchodzi pokolenie osób doskonale wyedukowanych, bardzo wymagających, potrafiących w ciągu kilku chwil ocenić, czy dana oferta jest dla nich interesująca. Dlatego nie pisz ogłoszenia na kolanie, ale traktuj je, jako wstęp do rozmowy kwalifikacyjnej, zaciekawiając kandydatów i sprawiając, że Twoja oferta rzeczywiście się wyróżni.

Sztampowy proces rekrutacyjny

Poprzestając na publikowaniu ogłoszeń o pracę musisz sobie zdawać sprawę z tego, że proces rekrutacji prawdopodobnie mocno się wydłuży. Dziś do kandydatów trzeba wyjść – i to dosłownie. Nieprzypadkowo firmy stosują najróżniejsze techniki pozyskiwania pracowników, np. organizując dni otwarte, uczestnicząc w targach kariery, aktywnie działając w mediach społecznościowych, tworząc filmiki rekrutacyjne czy korzystając z headhuntingu.

Nieadekwatne wymagania w stosunku do warunków zatrudnienia

To bardzo częsty błąd, który wynika z tego, że pracodawca nadal jest święcie przekonany o wielkości swojej firmy i wychodzi z założenia, że każdy chce w niej pracować bez względu na wysokość wynagrodzenia i ewentualne bonusy pozapłacowe.

Przestań żyć złudzeniami. Jeśli szukasz wysokiej klasy specjalisty, a oferujesz 3000 złotych na rękę, to nikogo takiego nie znajdziesz. Urealnij swoje oczekiwania względem kandydatów lub po prostu zwiększ atrakcyjność swojej oferty. Bez tego każda kolejna rekrutacja będzie się ciągnąć w nieskończoność, a jej efekty będą uzależnione w głównej mierze od przypadku.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.