Negocjacje, czyli jak być dobrym negocjatorem.

Mateusz Nowak
12.05.2015

Na każdym kroku życia codziennego natrafiamy na sytuacje w których nie świadomie lub świadomie, bierzemy udział w negocjacjach. Począwszy od sklepu w którym robimy zakupy, życiu prywatnym, a skończywszy na pracy zawodowej,  niejednokrotnie napotykamy na nieporozumienia, konflikty interpersonalne, w organizacji, w pracy.

Konflikt to walka, która może wyniknąć z konfrontacji różnorodnych interesów partykularnych jak tez ogólnospołecznych takich jak sprzeczność interesów, polityczno-ekonomicznych, religijnych, ideologicznych.
Negocjacje jest to nic innego jak sposób rozwiązywania powstałego konfliktu między jego dwiema stronami, ale sztuką takich negocjacji jest rozwiązanie tych konfliktów nie powodując kolejnych.

Tym samym jest to również, komunikowanie się w celu osiągnięcia porozumienia w sytuacji gdy przeciwne strony związane są pewnymi interesami z których jedne są wspólne a inne przeciwne.

Negocjacje polegają na składaniu przez zainteresowane strony wzajemnych propozycji, a problem zostaje rozwiązany wtedy gdy strony osiągają zgodę. Proces o określonej strukturze, czasie trwania , to sposób osiągnięcia porozumienia. Są procesem komunikacji ukierunkowanej na poszukiwanie kompromisu.

Cechy dobrego negocjatora.

Dobry negocjator musi posiadać cechy które powodują, że podejmowane przez niego negocjacje kończą się sukcesem.

  • umiejętność obserwacji i słuchania innych,
  • bezwzględne przestrzeganie zasad etyki,
  • korzystne warunki zewnętrzne takie jak uprzejmość i takt,
  • znajomość elementarnych zasad wychowania i oprawy rozmów,
  • wiedza z zakresu komunikacji interpersonalnej,
  • cechy charakteru takie jak: kreatywność, otwartość, rzetelność, wnikliwość, inicjatywa,
  • umiejętności takie jak: słuchania, perswazji, opanowania emocji, pracy w zespole, zadawanie adekwatnych pytań, otwartego wyrażania idei poglądów, unikanie przesady,

Do prowadzenia negocjacji potrzebne są:

  • częściowa zgoda i częściowy konflikt,
  • gotowość do rozmowy zainteresowanych stron, istnieje wtedy wspólny cel, a także przychylne nastawienie do szukania porozumienia,
  • dobre przygotowanie stron do przeprowadzenia negocjacji, rozmowy należy prowadzić po rozpoznaniu problemu,
  • dysponowanie odpowiednimi kompetencjami, uprawnieniami do podejmowania decyzji,

Negocjacje nie będą udane i z reguły nie warto ich podejmować jeżeli:

  • szanse jednej ze stron są znikome, czyli nie ma ona nic do zaoferowania drugiej stronie,
  • strony reagują zbyt nerwowo, emocjonalnie, może to utrudnić obiektywne spojrzenie na sytuację,
  • strony są w stanie w inny sposób zaspokoić własne potrzeby i realizować ważne dla nich cele.

Przyczyny nieudanych negocjacji

  • konfrontacja występuje wtedy gdy nie ma mowy o ugodzie czy zgodzie, a strony kryją się zasadą ''cel uświęca środki'',
  • Niejasno zdefiniowany cel negocjacji, czyli negocjacje na pokrewne tematy z pominięciem tego co powinno być najważniejsze w prowadzonych negocjacjach,
  • roztaczanie długich debat nad każdą nawet najdrobniejszą kwestią,
  • poczucie dumy i próżności którejś ze stron negocjacji,
  • brak chęci do osiągnięcia kompromisu między stronami,
  • silne napięcie emocjonalne przynajmniej u jednego z negocjatorów uniemożliwia to prowadzenie negocjacji.

Przed przystąpieniem do negocjacji musimy kierować się  ważnymi zasadami jakie     pomogą  nam przy  przeprowadzaniu negocjacji. Po pierwsze, ustalamy skład zespołu negocjacyjnego. Następnie sprecyzowanie celu i planu negocjacji, przy zgromadzeniu argumentów do realizacji planów i osiągniętych celów, rozpoznanie partnera i jego oferty tj, jego zalet, wad, sytuacji finansowej oraz pozycji na rynku. 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie