W jednej z wielu definicji systemu nagradzania podkreślano, że system nagradzania pracowników to formalne i nieformalne mechanizmy, za pomocą których definiuje się, ocenia i nagradza osiągniecia pracowników. Ta własnie definicja w sposób zwięzły, ale i wyczerpujący oddaje związek wynagradzania pracowników z efektywnością pracy. Trzy wymienione w niej elementy: definiowanie, ocenianie i nagradzanie osiągnięć pracownika, są najważniejsze w trójkącie: praca, efekty, pracownik.
Nagradzanie w organizacji może wpłynąć na postawy, zachowania i motywację. Szczególnie istotny wydaje się wpływ na zachowanie pracowników- zatrudniony będzie skłonny do dodatkowego wysiłku, jeżeli wie, iż jego osiągnięcia będą mierzone, oceniane i odpowiednio wynagradzane. Wysiłek ten będzie rósł, jeżeli równocześnie będzie przyrastał poziom zaspokojenia indywidualnych potrzeb pracowników; ten własnie przyrost musi mobilizowac do coraz większego indywidualnego i zespołowego zaangażowania wszystkich zatrudnionych.
Tak więc wynagradzanie pracowników ma ogromny wpływ na efektywność, jeżeli, w takiej czy innej formie, nastepuje przyrost poziomu nagradzania. I tutaj leży przyczyna niepowodzeń wielu, nawet świetnie skonstruowanych i sprawnie działających, systemów wynagradzania - jeżeli w dłuższej perspektywie czasowej nie przyniosą one( w subiektywnym lub obiektywnym odczuciu zatrudnionych) tego ''przyrostu zaspokojenia indywidualnych potrzeb pracowników'', to ich wpływ na efektywność pracy będzie coraz mniejszy, a w końcu stanie się minimalny.
Cała sztuka polega na tym, że oczywiście przyrost poziomu wynagradzania pracowników ma swoje racjonalne i ekonomiczne uzasadnione granice, tak więc konieczne jest stosowanie całej gamy zmiennych środków motywacyjnych.
Warto dodać, że pojawiaja się teorie, że nagradzanie pracowników nie ma tak naprawdę związku ze wzrostem efektywności pracy, że nie jest to najważniejsze. Jednak z całą odpowiedzialnością można stwierdzić, iż praktyka zarządzania, doświadczenia biznesu zarówno w skali makro, jak i mikro pokazują badzo wyraźny związek pomiędzy nagradzaniem a osiąganymi efektami.
Dlatego też wiodące organizacje prowadzą nieustanne modyfikacje, zmiany, uzupełnienia systemów wynagradzania. Dzieje się tak ponieważ liderzy tych firm wiedzą, że sytuacja pracowników również zmienia się pozytywnie.