Konflikt w zespole. Jak go zażegnać? 6 rad dla szefów

Jerzy Biernacki
02.01.2017

Prowadzisz firmę, masz świetnych pracowników, a wyniki finansowe są rewelacyjne. W pewnym momencie jednak zauważasz, że coś się zacięło. Ludzie ze sobą nie rozmawiają, wydajność ich pracy wyraźnie spadła, a firma na tym cierpi. Szukanie przyczyn warto rozpocząć od przyjrzenia się atmosferze. Konflikt w zespole, nawet między tylko dwiema osobami, potrafi zniszczyć najlepiej funkcjonujące przedsiębiorstwo. Dlatego nie bagatelizuj wyraźnych sygnałów, że pracownicy się nie dogadują. Jak zażegnać taki konflikt? Poznaj 6 najważniejszych zasad.

  1. Ustal strony konfliktu – i zrób to oficjalnie. Dawanie wiary plotkom nie jest najlepszym rozwiązaniem. Gdy już dowiesz się, którzy pracownicy mają ze sobą konflikt, zaproś ich na rozmowę i poproś o wskazanie źródła problemu. Lojalnie poinformuj, że oczekujesz zgody lub przynajmniej tolerowania się, ponieważ w przeciwnym razie będziesz zmuszony do wyciągnięcia konsekwencji personalnych.
  2. Sprawdź, co mogło spowodować konflikt – konflikty mają różne przyczyny, ale te w zespole bardzo często są spowodowane złą komunikacją. Dowiedz się więc, czy przypadkiem pracownicy nie mają ze sobą zbyt rzadkiego kontaktu. Być może ustalona struktura komunikacji nie sprzyja okazywaniu sobie zwykłej życzliwości? Czy pracownicy nie komunikują się wyłącznie za pośrednictwem maili, w których może się roić od niedopowiedzeń? Przyjrzyj się temu.
  3. Zero faworyzowania – możesz to robić nawet nieświadomie, ale wiedz, że jakakolwiek forma faworyzowania jednego z pracowników prędzej czy później przyniesie konflikt w zespole. Szczególnie, jeśli pozostali członkowie poczują się niedocenieni. Mądry szef nigdy nie gani pracowników przy wszystkich. Z chwaleniem jest inaczej, ale ono także powinno mieć swoje granice i mieścić się w ramach relacji czysto służbowych.
  4. Za dużo pracy? - to kolejny powód powstawania konfliktów w zespole. Jeśli Twoi pracownicy są przemęczeni, wciąż otrzymują nowe zadania do wykonania, to w końcu zaczną się przeciwko temu buntować. Najłatwiej będzie im to zrobić wyżywając się na kolegach. Coś, co wcześniej było powszechnie akceptowane, nagle stanie się wielkim problemem. Pracownik A zacznie się denerwować, że pracownica B wyszła wcześniej, bo musiała iść z dzieckiem do lekarza (a może tylko tak twierdzi?). Nie obciążaj pracowników ponad ich siły. Jeśli projekt tego wymaga, zatrudnij dodatkowych ludzi. Wyjdzie to wszystkim na zdrowie.
  5. Brak hierarchii – choć panuje moda na otwarte relacje z szefem, to na dłuższą metę taki układ niekoniecznie się sprawdza i może rodzić konflikty. Staraj się być partnerem dla swoich pracowników, ale przede wszystkim nie zacieraj hierarchii. Ludzie paradoksalnie lubią czuć, że ktoś kontroluje ich pracę i wymaga od nich poświęcenia.

Niektóre konflikty potrafią być na tyle poważne, że nie da się ich trwale zażegnać. W takiej sytuacji czeka Cię podjęcie trudnej decyzji o rozstaniu z pracownikiem, który jest prowodyrem kłótni. Nie wahaj się nawet w sytuacji, gdy ten sam pracownik przynosi firmie duże zyski. Umiejętność pracy w zespole jest równie ważna, jak cechy czysto zawodowe.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie