Jak zwolnić pracownika, by nie narazić wizerunku firmy na szwank?

Mateusz Rąbalski
02.07.2018

Rozstanie się z pracownikiem, zwłaszcza wieloletnim, nigdy nie jest przyjemne. Życie przedsiębiorcy polega jednak na podejmowaniu trudnych decyzji, co wymaga umiejętności oddzielania emocji od twardych faktów. Jeśli pracownik nie jest już potrzebny lub firmy nie stać na jego utrzymanie, trzeba się z nim rozstać. Warto to jednak zrobić z klasą, ponieważ ta sytuacja może mieć niebagatelny wpływ na wizerunek przedsiębiorstwa.

Zwolniony pracownik to zły ambasador marki

Nie zapominajmy, że pracownik, który został zwolniony, ma prawo czuć się rozgoryczony. W momencie otrzymania wypowiedzenia w niepamięć idą wszystkie dobre wspomnienia. Dominuje gniew, poczucie niesprawiedliwości. Pracownik, co jest zupełnie normalne, szuka winnych wokół siebie i najczęściej wskazuje na pracodawcę.

W efekcie może próbować zaszkodzić firmie. Ma do dyspozycji wiele narzędzi, jak chociażby Internet. Normą jest, że zwolnieni pracownicy rozpoczynają kampanię czarnego PR-u i szkalują wizerunek dawnego pracodawcy w sieci – głównie na portalach poświęconych karierze. Wystawiają negatywne opinie, zdradzają różne „smaczki”, atakują personalnie przełożonych itd.

Jak tego uniknąć?

Przede wszystkim musisz zadbać o ty, by poprawić atmosferę, w jakiej rozstajesz się z pracownikiem. Jasne, że nigdy nie doprowadzisz do sytuacji, w której były podwładny będzie skakać z radości po otrzymaniu wypowiedzenia. Możesz jednak zrobić wiele, aby złagodzić jego rozgoryczenie.

Pierwszym krokiem powinno być zaoferowanie pracownikowi odprawy. Nawet jeśli nie masz takiego obowiązku (dotyczy to jedynie firm zatrudniających powyżej 20 osób), warto sięgnąć do kieszeni i dać pracownikowi np. równowartość 2-3 pensji. Jest to szczególnie ważne, gdy wiesz, że w domu pracownika się nie przelewa.

Dobrym pomysłem będzie również wręczenie pracownikowi wypowiedzenia bez obowiązku świadczenia pracy. Były podwładny przez maksymalnie 3 miesiące będzie jeszcze otrzymywać pensję, ale bez konieczności pojawiania się w firmie. Będzie mógł wykorzystać ten czas na spokojne poszukanie sobie nowego zajęcia.

Jeśli jest to tylko możliwe, zaoferuj pracownikowi pomoc w znalezieniu nowej pracy. Uruchom swoje kontakty w branży i zapytaj, czy konkurencyjne firmy nie potrzebują nowych rąk do pracy. Możesz też opłacić pracownikowi kurs doszkalający, dzięki któremu się przekwalifikuje i poprawi swoją pozycję na rynku.

Wszystkie te działania spowodują, że zwolniony pracownik nie będzie pozostawiony sam sobie. To zniechęci go do ewentualnych działań odwetowych. Wizerunek Twojej firmy może tylko na tym zyskać.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie